HUSLIGE PLIGTER SAT I SYSTEM

Huslige pligter er ofte ret kedelige, hvis man spørger mig. Jeg er bestemt ikke nogen rengøringsfreak, men når det er sagt, så er jeg også typen der hader når der er støvet og rodet. Så derfor prioriterer jeg rengøringen ret højt, og nyder når det er overstået. I lang tid har jeg hovedsageligt gjort rent i weekenderne eller inden vi får gæster, og så får lejligheden en ordentlig overhaling – hvorefter man er en smule fladmast når gæsterne ankommer. Det vil jeg gerne ændre på ved at sætte rengøringen lidt i system, så den er fordelt ud over hele ugen. Så min indre kontrolfreak har udarbejdet et skema, hvor jeg kan se hvad der skal gøres de forskellige ugedage, og dertil er der nogle opgaver som skal gøres enten dagligt eller månedligt.

SkemaMandag er min oprydningsdag, hvor jeg afsætter tid til at rydde grundigt op i nogle ting som trænger, fx. mit tøjskab, kommoden eller mine køkkenskuffer.

Tirsdag bliver hele lejligheden støvsuget grundigt, og de gulve der trænger bliver vasket. Typisk vil jeg også støvsuge igen fredag eller lørdag, men måske knapt så grundigt.

Onsdag er lidt den kedelige dag, hvor badeværelset får en grundig overhaling, og der afkalker jeg det også. Vi har nemlig super meget kalk i vandet, så det er en stor fordel at tage det i opløbet. Desuden bliver alle håndklæder skiftet ud, så jeg har styr på hvor længe de har hængt derude.

Torsdag er vaskedag, og jeg får ryddet op og tørret støv af i soveværelset. Desuden bliver dyner, puder og sengetæppet luftet og rystet ude på altanen (med mindre det regner!).

Fredag bliver køkkenet gjort rent, og alle plader i køleskabet får en tur i opvaskeren. Vi har åbne hylder i køkkenet, så for at de ikke bliver fedtede og støvet, er det nødvendigt at tørre dem af en gang om ugen.

Lørdag bliver stuen gjort rent, hvilket primært består af at tørre støv af og banke puder og tæpper rene for støv. Desuden bliver alle blomster vandet, så jeg har styr på hvornår de sidst fik vand.

Søndag laver jeg den månedlige pligt, som også kan være flere pligter afhængigt af deres omfang og min tid.

Desuden har jeg nogle daglige opgaver, som jeg ofte udfører helt ubevidst, fx tørre bordplader af i køkkenet og på badeværelset, og lufter ud. Derudover rydder jeg lidt op, så det ikke flyder med aviser, kuglepenne, tøj osv. P.t. øver jeg mig på at hænge det tøj, som ikke skal til vask, på plads i skabet igen, da jeg er slem til bare at kyle det i vasketøjskurven selvom jeg måske kun har haft det på i en time. En rigtig dårlig vane! :)

Nu har jeg kørt med dette skema i tre uger, og det fungerer faktisk rigtig godt for mig. Nogle dage er vi dog ikke hjemme, og så bliver der rykket lidt rundt på opgaverne. Måske er denne løsning lidt for kontrolleret for nogle personer, men jeg har det egentlig godt med lidt faste rammer på rengøringsfronten, og det giver ro at vide at det meste af lørdagen ikke skal gå med at gøre rent, og at lejligheden altid ser ok ud, hvis der kommer uventede gæster.

Har du et rengøringsskema, eller gør du bare rent efterhånden som du synes at det trænger? :)

Dette indlæg blev udgivet i Bolig. Bogmærk permalinket.

6 svar til HUSLIGE PLIGTER SAT I SYSTEM

  1. Camilla siger:

    Jeg HADER at gøre rent! Jeg synes det er det værste i verden, og er desværre heller ikke altid for god til at få det gjort :( Desværre er både husbonden og jeg lidt (meget) nogle rodehoveder, så vi burde klart være bedre til at få gjort rent! Jeg tror, at jeg vil tillade mig at stjæle din liste og så modificere den en smule og så se om jeg kan få sat system i vores hjem :) Det kunne være rart at få lidt styr på sagerne inden lillebror melder sin ankomst

    • Det er jo også bare noget af det kedeligst i verden at gøre rent! Min kæreste er super ordentlig, så det gør at jeg er ekstra opmærksom på ikke at rode for meget. Hvis vi var to af min slags, så ved jeg slet ikke hvordan lejligheden ville se ud, haha.. Og du skal være velkommen til at snuppe mit skema, selvom det selvfølgelig er meget individuelt hvad og hvor der der skal gøres rent hvornår. :-) Og spændende med den lille! Håber at alt går vel med graviditeten :-)

  2. Christina siger:

    Jeg har ikke et system – gør det når jeg synes det trænger. Men ærlig talt er jeg ret benovet over dit skema – måske jeg skulle lave et…… Det kunne jeg faktisk godt finde på. Så kan jeg også krydse af og det ELSKER jeg :-)
    Kh Christina

    • Hej Christina. Haha ja, det er jo næsten følelsen af at krydse hver opgave af, som er det bedste ved sådan et skema! Det hænder også at jeg udskyder et par af tingene, hvis det ikke lige trænger til at blive gjort den dag. Jeg tror dog at mine planter er glade for at jeg har fået en fast vandingsdag, så jeg ikke længere først kommer i tanker om dem når de hænger ;-) Jeg synes ihvertfald at det er hjælp med sådan et skema, og så kan man jo selv bestemme hvor detaljeret det skal være. :-)
      Kh Helle

  3. Mette siger:

    Hej! Hvilket program har du brugt til at lave det lækre layout til dit skema?

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.