STORE BESLUTNINGER

Kommunalvalg-2013-1600x480

Ind imellem synes jeg at det er sjovt at tage nogle alternative emner op på bloggen, og det vil jeg derfor gøre i dag, og skrive lidt om kommunalvalget. Men bare rolig, det skal ikke handle om mine politiske holdninger, da det er alt for uinteressant. I stedet vil jeg skrive lidt om noget der har gået mig meget på i de seneste uger, nemlig at finde ud af hvor krydset skal sættes. For hold nu op, hvor jeg synes at dette valg har været uoverskueligt ift. at finde en kandidat der matcher ens holdninger. Derfor har jeg fx været inde og tage DR’s test for at se, hvem jeg er mest enig med. Men ærligt talt, så er 11 spørgsmål jo ikke ret mange, og det er derfor svært at få et nuanceret billede af kandidaternes holdninger ud fra disse svar og deres “3 mærkesager”. Desuden er det ikke ret mange af kandidaterne, som har valgt at uddybe deres svar, og når man googler flere af kandidaterne, er det ligeledes svært at finde informationer om deres politiske holdninger. I stedet kan man læse om, hvor mange børn de har, hvor meget sport de dyrker i fritiden, og andre ret ligegyldige informationer i forbindelse med et kommunalvalg. Suk.

Jeg kunne godt tænke mig, at kandidaterne skulle besvare fx 50 spørgsmål om diverse kommunalpolitiske emner, samt uddybe besvarelserne, og dette skulle være en forudsætning for overhovedet at stille op. Måske dette ville give mig et bedre grundlag for at stemme, og sætte mit kryds med en sikker hånd i morgen. For som jeg har det nu, føler jeg mig endnu ikke sikker på mit valg af kandidat. Og det der med at stemme på et parti eller stemme blankt for den sags skyld, vil jeg egentlig gerne undgå. Måske er det bare mig der har det sådan, men nøj hvor ville det være rart, hvis det var lidt nemmere at vide, hvad de forskellige kandidater egentlig står for.

Synes I også at det har været svært at finde ud af, hvor krydset skal sættes i morgen, eller har det bare været a piece of cake for jer? :)

Dette indlæg blev udgivet i Hverdagsting. Bogmærk permalinket.

2 svar til STORE BESLUTNINGER

  1. Her har det været ret nemt at tage beslutningen da vi går meget op i politik til daglig, men jeg forstår udemærket din frustration på området.
    Dansk politik kan være svær at greje da det til tider kan være svært at kende forskel på partierne og vide hvem der stiller op for hvilket parti osv.
    Jeg synes det lyder en rigtig god idé med de 50 spørgsmål (også til folketingsvalget), da det jo er partiernes, og dermed kandidaternes, holdninger det handler om og ikke løb, børn og kæledyr!

    Ann :-)

    • Hej Ann. Godt at I også fik stemt, og uden slinger i valsen :-) For ja, det kan være lidt af en jungle at finde rundt i de forskellige kandidater og deres holdninger. Jeg har selv arbejdet som lobbyist og i flere år beskæftiget mig meget med politisk kommunikation, så forudsætningerne for at gennemskue politikken burde være der. Men jeg synes ikke altid at byrådskandidaternes holdninger stemmer overens med partiets – hvilket også ses i nogle tidligere ret interessante byrådskonstellationer, hvor et blåt byråd fx har en rød borgmester. Generelt tror jeg bare at jeg efterlyser lidt mere åbenhed, da jeg nogle gange oplever at politikerne hellere vil please og debattere enkeltsager end at diskuttere deres politiske holdninger. Og det synes jeg faktisk er lidt at tale ned til vælgerne og deres dømmekraft. Men jeg fik da stemt, og føler at jeg fandt den rette kandidat selvom den var fra et andet parti end det ville stemme på til et folketingsvalg. :-)

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

