LÆKRE HASSELNØDDEKAGER MED KAKAOCREME

Til fødselsdagsfesten i sidste weekend lavede jeg disse småkager, som minder lidt om en rustik macaron. De er forholdsvis simple at lave, og er skønne på et kaffebord. Opskriften er fra Suveræne Super Succeser, hvor de anbefaler at man laver cremen med kaffe. Jeg havde dog ikke nescafé, så kaffen droppede jeg, og det gjorde absolut ikke noget. :)

20131110_131259.jpg

Opskrift på hasselnøddekager med kakaocreme – ca. 10 stk.

  • 100 g hasselnødder
  • 100 g sukker
  • 1 æggehvide – pisket

Kakaocreme

  • 50 g smør
  • 2 æggeblommer
  • 40 g flormelis
  • 1 tsk kakao

Hak nødderne mellemfint, og bland dem med sukker og pisket æggehvide. Læg små klatter (3-4 cm i dia) på bagepapir, og bag dem ved 160 grader varmluft i en forvarmet ovn, til de er gyldne i kanten. Det tager ca. 10 min.

Afkøl kagerne på en rist, og lav imens cremen.

Rør det bløde smør med flormelis og kakao, og tilsæt æggeblommerne en ad gangen. Pisk cremen i et par minutter over et vandbad, til den er lidt luftig. Sæt den på køl, så den lige kan sætte sig, pisk den igen, og læg cremen mellem kagerne.

____________________________________________________

Note: Jeg kan i øvrigt varmt anbefale kogebogen Suveræne super succeser, som jeg har brugt rigtig meget. Og indtil videre kender jeg 6 personer som har købt den efter at have smagt noget fra den. Det synes jeg faktisk er en meget flot statistik. :) Særligt deres æblekage i glas med chokoladetrøffel, nødde-kaffe-krokant og flødeskum tager kegler, og sidst vi lavede den var der hele tre mænd, som skulle have opskriften (til deres kærester)

Dette indlæg blev udgivet i Desserter og kager. Bogmærk permalinket.

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

