KYLLING I KARRY

Mit første tegn på genopståen her på bloggen (efter ugers stilhed), bliver med en opskrift på kylling i karry. Ikke super originalt eller opsigtsvækkende, men ikke desto mindre så smager den skønt på en kølig efterårsdag, og er desuden super sund. I stedet for ris, serverede jeg ovnbagt blomkål og kikærter med inspiration herfra. Karrysaucen er fyldt med rodfrugter, hvilket betød at jeg slet ikke skulle jævne den, og sammen med kokosmælken gav de en lækker og fyldig smag til saucen.

20131107_124415.jpg

Kylling i karry – til fire personer

  • 3 tsk mediumstærk karry
  • 2 løg
  • 2 gulerødder
  • 1 persillerod
  • 1 pastinak
  • 1 æble i tern
  • 500 g kylling – jeg brugte kyllingeoverlår uden ben, men brystfilet er også fint
  • 7 dl bouillon
  • 1 lille dåse kokosmælk (ca. 160 ml)
  • Salt og peber
  • Citronsaft
  • Pynt: Friske æbletern og persille (valgfrit)

Hak løg og rodfrugterne i mindre tern. Svits karry i en stor gryde, og tilsæt olie, de hakkede rodfrugter og æblestykkerne. Lad det svitse i ca. 5 minutter til løgene er klare.

Læg kyllingen ned i gryden til løgene, og lad den brune lidt af inden du hælder bouillon over den.  Lad det simre under låg i 20 min. til kyllingen er gennemstegt.

Tag kyllingen op, og læg den til side. Blend karrysaucen jævn, og tilsæt kokosmælk, og smag til med citronsaft, salt og peber.

Del kyllingen i trevler, og vendt dem i karrysaucen. Lad det koge lidt op, og server med lidt friske æblestykker og et drys persille.

Blomkål og kikærter i ovn – til fire personer

  • 1 blomkål i mindre buketter
  • 3 dl udblødte og kogte kikærter
  • 2 spsk karry
  • Salt og peber
  • Olivenolie
  • Rosiner
  • Græskarkerner eller solsikkekerner

Vend blomkål og kikærter med olie, karry, salt og peber, og fordel det på en bageplade beklædt med bagepapir. Sæt det i en forvarmet ovn ved 200 grader i ca. 25-30 minutter til blomkålen er mør og lidt gylden i kanterne.

Hæld blomkålsblandingen i en skål, og drys med kerner og rosiner. Et lille drys feta er også lækkert, hvis retten skal stå alene, som fx en lun salat.

_____________________

Jeg har forresten fået afleveret mit speciale, og går nu og venter på min karakter. N.E.R.V.E.P.I.R.R.E.N.D.E. De sidste dage trak virkelig tænder ud, og jeg har aldrig oplevet stress på samme måde, som med denne opgave. De seneste måneder har jeg tabt en masse hår, hvilket i sig selv var meget stressende, og jeg har haft mareridt om alt muligt speciale-relateret som kunne gå galt. Nu er det heldigvis ovre, og jeg kan se fremad igen. I øvrigt viste det sig at være totalt anti-klimaks, da jeg afleverede specialet i Århus (ja, hvad havde jeg egentlig regnet med?), for jeg kom ind på et lille kontor, hvor en dame tog imod opgaven og hurtigt tjekkede at alle dokumenter var i orden. Så sagde hun helt neutralt “den sørger jeg for kommer frem til de rette. Tillykke.”, hvorefter hun vendte sig mod sin computer igen. Hvis jeg skal komme med en opfordring til alle specialekontorer, så må det være at de bør arbejde med at udvise lidt mere begejstring ved kommende specialeafleveringer. Gerne i stil med de blå personer i denne video. Det er jo trods alt et halvt års slid med op- og nedture for de flestes vedkommende. Desuden advokerer jeg også for fremtidig brug af konfetti i denne sammenhæng. Det mangler da bare! :)

Dette indlæg blev udgivet i Aftensmad, Hverdagsting. Bogmærk permalinket.

2 svar til KYLLING I KARRY

  1. Camilla siger:

    Kyllingen ser meget, meget lækker ud! Overlår er totalt undervurderede synes jeg, men smager meget bedre end bryst.

    Åh, jeg husker godt tiden mellem at have afleveret speciale og afvente karakter. Selvom jeg var super glad for at jeg ikke skulle op at forsvare det, så var det alligevel lidt et anti-klimaks hele oplevelsen :( Men mange gange held og lykke, jeg håber det går som du forventer :)

    • Mange tak Camilla! :) Jeg er helt enig med dig i at det mørke kød er bedre end brystfilet, særligt i gryderetter. Det har bare mere saft og smag. Det er dog sjældent at jeg støder på det, hvor benet allerede er skåret fra, så jeg slog til med det samme da jeg så det i Rema! :)

      Ja, det er virkelig en lidt hul fornemmelse at aflevere noget så betydningsfuldt, og så bare gå fra universitetets område vel vidende at det nok er sidste gang man sætter sin ben der igen. Det må være fordelen ved at skrive flere sammen, hvor man netop også kan fejre det sammen når man afleverer. :)

      Og tusinde tak! Det er en lang ventetid :)

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

