HINDBÆR TIRAMISU

I søndags havde vi besøg af en god ven, som spurgte om vi gav mad, hvis han gav vin. Det blev hurtigt til en aftale, og eftersom vinene var italienske, så blev maden ligeså. Vi serverede nogle tykstegsbøffer, en salat med tynde skiver af pærer og fennikel samt pinjekerner, og dertil lavede vi en skøn ærterisotto med masser af parmesan og basilikum. Mums! Til dessert havde jeg lavet denne hindbær tiramisu, som var rigtig lækker og perfekt til dem, der ikke sætter pris på kaffe. Den mindede faktisk lidt om en lagkage med masser af luftig kagecreme og bær, som har trukket lidt likør. :)

IMG_20130714_201800

Opskriften er fra “Moderne Mamma i en fart” (Den bedste i den serie efter min mening, og også der jeg fandt opskriften på ærterisotto), men jeg syntes ikke at mængderne passede. Der var simpelthen for meget creme og hindbær i forhold til det antal ladyfingers som bogen anbefalede. Derfor vil jeg vurdere, at denne dessert rækker til 6 personer, og jeg har tilpasset antallet af ladyfingers.

Opskriften på hindbær tiramisu til 6 personer kommer her:

  • 300 g optøede hindbær, som har fået et opkog
  • 3 spsk sukker
  • 2½ pakke ladyfingers (Der er ofte 2 pakker i én pakke, men regn med ca. 30 stk. ladyfingers)
  • 1 dl Marsala (kunne ikke opdrive Amaretto)
  • Friske hindbær til pynt, og evt. også lidt revet chokolade, mynte og flormelis

Creme:

  • 250 g mascarpone
  • 4 past. æggeblommer
  • 3 past. æggehvider
  • 100 g flormelis
  • Kornene af 1 vaniljestang
  • 2 dl fløde

Bland sukker og marsala med de kogte hindbær, og lad det køle lidt af.

Pisk æggeblommer med flormelis og vanilje til det bliver meget lysegult. Rør mascarponen i blandingen.

Pisk fløden til en let flødeskum i en anden skål.

Pisk æggehviderne stive i en skål, og vend dem og flødeskummen sammen med mascarponecremen.

Vend ladyfingers i hindbærene, og læg dem i et fad lag for lag, med cremen i mellem hvert lag. Dryp evt. ekstra marsala på ladyfingersene. Her er det en fordel med et fad der har høje sider – fandt jeg ud af. Jeg havde to lag ladyfingers, men tre er nok ideelt.

Dæk tiramisuen til, og sæt den i køleskab i minimum 4 timer og gerne længere.

Kort før servering pyntes den med friske hindbær på toppen, lidt mynteblade og et drys flormelis.

Velbekomme.

Dette indlæg blev udgivet i Desserter og kager. Bogmærk permalinket.

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

