KRYDDERSALT FRA MARIAGER

I weekenden var jeg i Mariager til et familiearrangement, og i den forbindelse var vi i Mariager Saltcenter. Det er faktisk første gang jeg har været der på trods af, at jeg er vokset op et stenkast derfra. I receptionen er der en fin butik, hvor de sælger diverse slags salt, lige fra almindelig groft salt til salt-bodyscrubs og kryddersalt. På trods af at det er super nemt at lave sine egen kryddersalt (se her og her), så blev jeg alligevel fristet til at købe nogle af deres varianter med hjem.

salt.jpgDe varianter jeg købte er:

Tangsalt: Den nok mest diskrete af disse salte, men har en svag duft af hav.

Steaksalt: En lækker kryddersalt med bl.a. sød chili, paprika, hvid og sort peber, som skal ud over de grillede bøffer.

Chipotlesalt: Måske min yndlingssalt, da den har en skøn duft af røget paprika, hvidløg, chipotle, ingefær og cayennepeber. Saltcentret havde lavet nogle forskellige dips med kryddersalt, og deres chipotlesalt var genial sammen med cremefraiche og sprøde chips. Tror også at den vil være god til ovnbagte kartofler.

Pastasalt: Denne salt har jeg tidligere haft, men dengang hed den italiensk salt. Den indeholder soltørrede tomater, løg, hvidløgsflager, grøn peber, oregano og paprikaflager. Den er virkelig god på kartoffel- eller tomatmaden, og generelt bare en god all round salt.

De havde en hel masse forskellige slags kryddersalt (over 20 slags), såsom citronsalt (skulle være god til nykogte kartofler), brændnældesalt, røget salt (som kan fungere som erstatning for bacon på f.eks. stegt kylling), grøntsagssalt, karrysalt og flæskestegssalt. Man kan købe nogle af dem på deres hjemmeside, men måske man kan kontakte dem hvis man gerne vil have en variant som ikke findes på hjemmesiden, f.eks. chipotle- eller pastasalt? De koster 40 kr. pr. styk og jeg fik 4 for 130 kr. Desuden kommer de i nogle fine Weck glas, som er nogle af de bedste henkogningsglas man kan få.

Dette indlæg blev udgivet i Hverdagsting. Bogmærk permalinket.

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

