WOK MED OKSEKØD OG SPRØDE GRØNTSAGER

20130512_205356

I går trængte vi til noget sundt at spise, og derfor endte det med en lækker og sprød wokret med saftige stykker af oksekød. Grøntsagerne kan erstattes af det du lige har i køleskabet, f.eks. broccoli, gulerødder eller grønne bønner, hvilket er noget af det gode ved wokretter. Opskriften er nok en af de bedste jeg har prøvet når det kommer til wokretter, så den skal naturligvis deles!

Wok til 2 personer

  • 1 rød chili i tynde ringe
  • 2 fed hvidløg i tynde skiver
  • Et tommelfinger stort stykke ingefær, finthakket
  • 1 tykstegsbøf
  • Sesamolie
  • Soja
  • 1 lime
  • Vindruekerneolie eller anden smagsneutral olie
  • 1 håndfuld sugarsnaps – halveret
  • 1 håndfuld babymajs – skåret i passende stykker
  • 1 rød peberfrugt i strimler
  • 1 lille bundt koriander, grofthakket
  • 3 forårsløg i skrå, tynde skiver
  • 2 nudelreder – kan anbefale vermicelle risnudler, hvis du bor nær en asiatisk købmand

Kog nudlerne som angivet på pakken, og sæt dem til side.

Skær bøffen ud i tynde skiver. Varm lidt sesamolie op i wokken, og når den er meget varm hældes chili, hvidløg og ingefær deri, og steges i ca. 30 sekunder. Derefter tilsættes oksekødsstykkerne, som steges i ca. 1½ minut til overfladen er brunet – pas på at det ikke får for meget. Tilsæt saften af ½ lime og lidt soja, og hæld kødet og al saften op i en skål, som sættes til side.

Tør wokken af og hæld vindruekerneolie i wokken. Når den er meget varm tilsættes peberfrugt, babymajs og sugarsnaps i wokken, og steges i 2 min. under omrøring. Tilsæt lidt soja.

Fordel nudlerne i to tallerkener, og hæld derefter grøntsagerne på toppen. Varm kødet op i wokken i ½ minut, og fordel det over grøntsagerne sammen med kødsaften. Drys med koriander og forårsløg, og server med en limebåd ved siden af.

Velbekomme. :)

___________________________

Nu vil jeg internetshoppe lidt, for jeg er inviteret til bryllup om 9 dage, så jeg skal have fundet noget passende at tage på. Eftersom det foregår på rådhuset, så gælder der vel ikke helt de samme regler mht. farver på tøjet? Ikke at jeg har tænkt mig at troppe op i en hvid eller sort kjole, men jeg er altså lidt hooked på lyse pastelfarver, såsom lys rosa, så håber ikke at der er nogen der vil blive stødt over de farver. Regner med at poste en lille collage med det tøj jeg ender med at købe. :)

Dette indlæg blev udgivet i Aftensmad. Bogmærk permalinket.

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

