SALAT MED JORDSKOKKER OG ÆBLER

20130430_190100

Dette er jo faktisk lidt en efterårssalat, men ikke desto mindre, så smager den rigtig dejligt, og så er den fyldt med modspil i forhold til sødt/salt og surt, og sprødt og blødt, hvilket jeg synes er rigtig vigtigt når det kommer til salater.

Til en stor skål salat til 6 personer skal du bruge:

  • 200 g skrællede jordskokker
  • 2 æbler
  • 2 spsk citronsaft
  • 1 bakke blandet salat
  • Salatost
  • En håndfuld saltede mandler

Dressing:

  • 2 spsk god olivenolie
  • 1 spsk balsamico eddike
  • 1 tsk flydende honning
  • Salt og peber

Snit jordskokker og æbler i super tynde skiver, gerne på et mandolinjern. Vendt skiverne med citronsaft, og bland det derefter med salaten. Drys med en god salatost og saltede mandler på toppen.

Bland ingredienserne til dressingen sammen, og server den til salaten.

Note: Jeg lavede selv mine saltede mandler ved at blande 2 spsk salt med 1,5 dl vand, så alt saltet er opløst. Derefter hældte jeg hele molevitten på en varm pande, tilsatte 2 håndfulde mandler og rørte rundt indtil alt vandet var fordampet. Dernæst lægges mandlerne på en bageplade og bages i ovnen ved 150 grader i 20-25 min. til de er sprøde.

__________________

Nu vil jeg pakke til endnu en weekend i det nordjyske, da vi flyver derop i eftermiddag til endnu en gang familiehygge, men denne gang med min familie. Senere vil jeg over og træne, selvom jeg er begyndt at få sådan en irriterende frygt, hver gang jeg skal i bad i træningscentret, som jeg bare ikke kan slippe. Sagen er nemlig den at de anbefaler at man låser sit skab imens man er i bad pga. risiko for tyveri, og nu er jeg simpelthen blevet så nervøs for at komme til at låse nøglen til hængelåsen inde i skabet, og så risikere at stå med intet andet end et håndklæde, en flaske shampoo, og et skab man ikke kan åbne! Det er lidt noget pjat, men løsningen er indtil videre at tage et ekstra stort håndklæde med, hvis uheldet skulle være ude. ;-)

Dette indlæg blev udgivet i Aftensmad. Bogmærk permalinket.

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

