DE BEDSTE HVEDER

20130424_163758

I går bagte jeg disse hveder, for jeg kunne simpelthen ikke vente til i dag, da jeg elsker de små kardemommeboller. Denne opskrift har jeg brugt i de sidste par år, og den sidder altså lige i skabet! Hvederne bliver luftige, gyldne og har en dejlig smag af kardemomme. Opskriften er Bager Ole’s fra Lagkagehuset, og disse hveder smager langt bedre end dem fra supermarkedet, og de er nemme at lave. Du kan se en video her, hvor han bager dem i Go’ Morgen Danmark.

Hvedeknopper -opskrift på 15 stk.

Ingredienser:

  • 50 g flormelis
  • 10 g salt
  • 50 g gær
  • 1 æg
  • 75 g smør
  • 5-10 g kardemomme (jeg brugte 20 kapsler kardemomme)
  • 2 ½ dl vand, lunkent
  • 550-600 g hvedemel

Fremgangsmåde:

Alle ingredienser blandes, og dejen æltes blank og smidig ca. 6-10 min. Dejen står 15-20 min. et lunt sted.
Form 15 boller og sæt dem tæt på en bageplade – jeg satte dem med ca. 1 cm afstand, og de burde nok have stået endnu tættere! Bollerne efterhæver 45-60 min. et lunt sted under et fugtigt klæde.
Bollerne bages 15-20 min. ved 200 grader.
Når bollerne er afkølet skæres de igennem. Skiverne ristes i ca. 5 min. ved 225-230 grader.

Velbekomme og god Store bededag :)

Dette indlæg blev udgivet i Brød og boller. Bogmærk permalinket.

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

