TIPS TIL BRØDBAGNING

Jeg er bestemt ikke nogen professionel bager, men der er ét brød, som jeg har bagt så mange gange, at jeg efterhånden har draget mig nogle erfaringer om, hvilke ting man skal være opmærksom på, for at brødet bliver optimalt. Brødet jeg taler om er Meyers Ølandshvedebrød, som nok er mit yndlingsbrød. Jeg har desuden købt det flere gange i  Meyers Bageri, så jeg ved også hvordan ophavsmanden mener at det “rigtigt” skal smage. :) Da jeg bagte det i weekenden blev det til min store glæde helt perfekt, og jeg tænkte derfor, at jeg vil give nogle få tips til, hvorfor det netop blev så godt.

20130420_085055

Opskriften på brødet finder du her.

1. Salt

En ting der kendetegner brødene i Meyers Bageri er, at de generelt er ret salte i smagen. I min iver for at få det bedste brød som overhovedet muligt, har jeg hidtil brugt knust Maldon salt i mine brød, men aldrig er de blevet helt salte nok, selvom jeg har fulgt opskriften der siger 15 g salt. I weekenden brugte jeg 15 g billig “fin salt”, og denne gang fik brødet den helt rigtige salte smag. Men derudover oplevede jeg at brødet hævede bedre, og da jeg tog det ud af køleskabet var der store luftbobler i toppen, hvilket jeg også før har oplevet med andre lidt salte brøddeje. Så tippet må være: Brug den billige fine salt, og nok af den! :)

2. Glutenprøven

Det er meget vigtigt at dejen er æltet tilstrækkeligt, og med dette brød vil jeg anbefale at man bruger en røremaskine, da det kræver 18 min. intens æltning. Grunden til at dejen skal æltes er, udover at blande ingredienserne, at man skal fremme dannelsen af den gluten der er i melet, så brødet kan blive elastisk og danne store luftbobler. Men det kan være svært at vide, hvornår dejen er æltet tilstrækkeligt, og derfor laver man en såkaldt glutenprøve. Den går blot ud på, at man tager et lille stykke dej, og forsøger at strække det ud, så det bliver så tyndt at man kan se igennem det uden at det går i stykker. Desuden vil man opleve at dejen er let skælvende, og nærmest glider ud af skålen og af dejkrogen efter den er blevet æltet.

3. Forsigtighed og mel

Når dejen er færdig med at hæve, skal den vendes ud på et bord, deles i to og sættes på en bageplade. For at man ikke punkterer dejen, skal man være forsigtig, men også lidt hurtig når man håndterer den, og gerne hjælpe dejen lidt på vej med en dejskraber, når man hælder den ud på bordet. Jeg plejer at vende den ud på et bord, der er drysset godt med mel, deler den i to med en skarp kniv (hvis du altså laver to brød), og med fingre der er dækket med mel, skubber jeg forsigtigt dejen ind under sig selv, så den bliver høj og rund. Derefter løfter jeg den forsigtigt, men hurtigt over på et stykke bagepapir, der er drysset med mel, og giver desuden dejen et drys mel. Det gør jeg for at overfladen suger lidt fugt, for jeg synes at skorpen bliver lidt sprødere når den har fået lidt mel inden brødet bages.

4. Varme

Jeg bager altid mine brød ved 250 grader varmluft, og lader bagepladen sidde i ovnen imens ovnen varmer op. Når ovnen er klar sætter jeg bagepapiret med brødene over på den varme plade, og ind i ovnen hvor de bages – det kan være en fordel at have en hjælper når dejen skal over på pladen. Jeg har prøvet at bage brødet hjemme hos min mor og svigermor, som begge syntes at det var frygtelig mange grader at ovnen skulle op på. Men det er bare en anden måde at bage brød på end de traditionelle bløde franskbrød, og brødet bliver jo også et helt andet. :)

_______________________________________________________________

Jeg ved ikke om disse tips er common sense, men de har hjulpet mig til at få et brød, der kommer helt op på siden af det jeg køber i Meyers Bageri – og så sparer jeg desuden en del penge ved at bage det selv, samt fristelsen for at købe en masse af hans kager i butikken. :)

Forresten, jeg har endnu ikke fundet fuldkornsølandshvedemel i butikkerne, så det erstatter jeg altid med enten alm. hvedemel eller fuldkornshvedemel eller 100 g af hver, og det fungerer helt fint. Hvad angår surdej, så har jeg jo min Gert som efterhånden er 1½ år, og han blev til via denne simple fremgangsmåde. Så hvis du ikke allerede har en surdej, så skynd dig at komme igang. :)

Dette indlæg blev udgivet i Brød og boller. Bogmærk permalinket.

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

