KLISTRET KARAMELKAGE

20130331_203647 (1)

Det er ikke nogen smuk dessert, men den er god! :)

Jeg lovede i sin tid at der ville komme en opskrift på denne krydrede, svampede og syndige kage, og her kommer den endelig. :) Det er en rigtig hyggesag, og man kan næsten ikke lade være med at trække på smilebåndet når man forsigtigt brækker kagen fra hinanden, for derefter at hælde den lune karamel udover den, så karamellen rigtig kan synke ind i kagen, og gøre den klistret og sød. Man behøver ikke at servere is til, men jeg kan godt lide modspillet mellem den lune karamel og den kolde is.

Opskriften stammer fra Jamie Olivers “Middag med Jamie” som jeg i sin tid skrev en anmeldelse af her.

Opskriften passer til 8 personer

Kagen:

  • 1 tsk natron
  • 225 g udstenede dadler – dem i æske er de bedste, da de er blødere og derfor nemmere at blende
  • 85 g blødt usaltet smør
  • 170 g sukker
  • 2 æg
  • 170 g hvedemel
  • 2 tsk bagepulver
  • ½ tsk blandede kagekrydderier (jeg bruger stødte nelliker og kardemomme)
  • ½ tsk kanel
  • 1 spsk kakao
  • 2 spsk mager cremefraiche eller yoghurt naturel

Karamelsauce:

  • 115 g usaltet smør
  • 115 g lyst muscovadosukker
  • 1½ dl piskefløde

Derudover: En god vaniljeis – jeg kan anbefale den italienske fra Rema 1000

Ovnen forvarmes til 180 grader. Bland natron med 2 dl kogende vand og lad det blive opløst. Tilsæt dadlerne og lad dem trække i vandet i 4 min. til de er bløde. Herefter hældes vandet fra, og dadlerne blendes til en ensartet mos – jeg bruger min stavblender da den almindelige blender kan have svært ved at blende dadlerne jævnt.

Smør og sukker piskes lyst og cremet, og æg, mel, bagepulver, kagekrydderier, kanel og kakao tilsættes. Rør godt rundt, og vend cremefraiche/yoghurt og dadelmos i.

Massen hældes i en smurt ovnfast form, og bages i 35 min. til den består “strikkepinds-testen”.

Imens kagen står og køler af, kan man lave karamelsaucen. Her hælder man smør, sukker og fløde i en kasserolle og lader det simre til sukkeret er opløst, og saucen er mørk og klistret.

Ved servering kan man brække kagen lidt fra hinanden, og derefter hælde saucen ud over. Husk isen :)

Velbekomme

Dette indlæg blev udgivet i Desserter og kager. Bogmærk permalinket.

2 svar til KLISTRET KARAMELKAGE

  1. Camilla siger:

    Uhm, sådan en kage er bare SÅ lækker! Jeg lavede også en lignende for et års tid siden – SÅ lækker. Faktisk så jeg også en i tv her i weekenden og blev inspireret til snart at lave en sticky toffee pudding igen – mums :)

    • Ja, jeg er også helt vild med konceptet med kage OG karamelsauce! Det føles både forkert og alligevel så rigtigt når man river den fine nybagte kage fra hinanden for at overøse den med karamel. :) Jeg kan kun opfordre til at du finder røreskålen frem og laver sådan en skøn, klistret sag – det er sådan en kage som man kun kan blive glad af :)

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

