MARENGSLAGKAGE MED SYNDIG CHOKOLADECREME

Som jeg lovede i går kommer her opskriften på en lækker lagkage, som sætter et tungt, men super lækkert punktum på en god middag. Hvis du ikke kan få pistacienødder, kunne jeg forestille mig at man også kan bruge ristede hasselnødder på toppen – måske det bliver en smule nutella-agtigt på den gode måde. :)

20130316_205746

Opskriften har jeg fået af min mor, som har fået den af en kollega, så jeg ved faktisk ikke hvor den oprindeligt stammer fra. Men er du en sucker for chokolade og marengs, så må du prøve denne kage. Den ene gæst var laktoseintolerant, så jeg brugte blot en chokolade med høj kakaoprocent (72%) og uden mælk, og så brugte jeg laktosefri piskefløde og mælk.

Til en kage til 6 personer skal du bruge:

Marengsbunde:

  • 6 æggehvider 
  • 300 g sukker 
  • 3 spsk kakao
  • 1 tsk hvidvinseddike

Kagecreme:

  • 6 æggeblommer
  • 100 g sukker
  • 2 spsk kakao
  • 2 spsk hvedemel
  • 3 dl sødmælk (hvis du laver den laktosefri så brug 2,5 dl mælk og 3,5 dl fløde da man ikke kan få sødmælk i en laktosefri variant.)
  • 3 dl piskefløde
  • 100 g mørk chokolade – smeltet
  • 1 tsk vaniljesukker
  • 30 g hakkede usaltede pistacienødder

Marengs:

Tænd ovnen på 140 grader. Pisk æggehviderne stive, og tilsæt derefter sukker lidt efter lidt under piskning til massen er skinnende og sej. Vend kakao og eddike forsigtigt i massen.

Læg bagepapir på to bageplader og tegn tre cirkler på 20 cm dia. Fordel marengsen på bagepapiret, og sørg for at glatte den forsigtigt ud på toppen. Bag bundene i 1 time. Derefter slukkes ovnen og bundene står derinde til ovnen er kold.

Kagecreme:

Pisk æggeblommer og sukker til det er meget lysegult og næsten mayonaisse-agtigt i konsistensen, og rør kakao og mel i.

Opvarm mælk og fløde i en mellemstor gryde, og vend det i æggemassen. Hæld det derefter tilbage i gryden, og kog det langsomt op under konstants omrøring til det begynder at tykne – det tager ca. 10 min.

Hæld derefter vaniljesukker og den smeltede chokolade i cremen, og fordel det godt. Hæld grydens indhold i en skål med låg, og lad det køle af ved stuetemperatur – hvis du sætter den i køleskabet bliver den for hård.

Lige inden servering samles lagkagen med creme imellem bundene og på toppen. Drys med grofthakkede pistacienødder, og server.

Velbekomme :)

Dette indlæg blev udgivet i Desserter og kager. Bogmærk permalinket.

2 svar til MARENGSLAGKAGE MED SYNDIG CHOKOLADECREME

  1. Camilla siger:

    Uh, hvor ser den lækker ud! Det var da helt fantastisk, jeg sidder nærmest og savler ned i tastaturet ;)

    • Haha, tak! Ja, jeg er også helt vild med at den ser så rustik og syndig ud på én gang, og så smager den bare rigtig godt! :) Til sommer tror jeg at jeg vil lave den med hvid chokolade og vanilje, og en masse bær på toppen. Men hvis man er en chokoladeelsker, så er den altså et hit :)

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

