LÆKRE NØDDER

nødder

Er overskriften for meget? I så fald beklager jeg eventuelle metaforiske misforståelser. ;-) I weekenden ville jeg lave en salat, som skulle være forholdsvis simpel, men gerne med et lille twist. Derfor fandt jeg en opskrift på en salat i bogen “Suveræne super succeser”, hvor der skulle nogle krydrede, honningristede nødder i. Selve salaten var jeg dog mindre begejstret for, da den smagte lige rigeligt meget af hvidløg pga. dressingen, så der vil jeg i stedet anbefale at lave en alm. olie/eddike dressing, eller blot vende salaten med lidt citronolie.

Men I får opskriften på selve nødderne, som også snildt kan bruges som en snack – gerne til et par kolde øl. :)

  • 100 g nødder – jeg brugte mandler og cashewnødder, men valnødder og hasselnødder kan også bruges
  • 1 stor tsk stødt spidskommen
  • 1 stor tsk stødt koriander
  • ½ tsk gurkemeje
  • 1 (stort) nip cayennepeber eller chilipulver
  • 2 spsk honning
  • Salt

Rist nødderne lidt på en tør pande og tilsæt krydderierne og salt. Derefter tilsættes honning, og nødderne varmes igennem til honningen bliver flydende og dækker alle nødderne. Hæld nødderne ud på en tallerken, så de ligger i ét lag, og lad dem køle af. Drys nødderne over salaten eller spis dem som de er.

Note: Hvis man ikke er til ovenstående krydderier, kan man blot erstatte dem med 2-3 tsk paprika, og stadigvæk tilsætte honning og salt.

Dette indlæg blev udgivet i Aftensmad, Snacks. Bogmærk permalinket.

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

