MAROKKANSK KYLLINGEGRYDE MED COUSCOUS

kyllingegryde

Forleden lavede jeg denne ret, som virkelig overraskede mig positivt. Den har masser af smag fra alle krydderierne og kyllingen var saftig og mør. Det fungerede rigtig godt med couscous dertil, da det ligesom sugede al saucen til sig, men det kan naturligvis erstattes med ris, hvis man er mere til det. Jeg serverede desuden nogle dampede grønne bønner dertil, som blev vendt i lidt citronolie og persille.

Det er en ret, som jeg ikke ville tøve med at servere for gæster, men i så fald ville jeg nok lave nogle fladbrød med lidt forskellige dippings, samt en god salat. Du kan desuden både bruge brystkød og lår, men vær opmærksom på, at brystkød kun skal have 20-25 min. så det ikke bliver tørt, så hvis du blander det, så vent lidt med at tilsætte brystkødet.

Marokkansk kyllingegryde til fire personer:

  • Olivenolie
  • 1 stor aubergine i ca. 1,5 cm tern
  • 2 store løg i tynde både
  • 6 fed hvidløg, finthakket
  • 1 spsk stærk paprika
  • 1 spsk gurkemeje
  • 1 spsk korianderfrø
  • 1 spsk fennikelfrø
  • 1 spsk spidskommen
  • En knivspids kanel
  • 1 tsk stødt ingefær
  • Sort friskkværnet peber og salt
  • 1 dåse tomater – jeg bruge cherrytomater pga. deres sødme
  • 2 dl vand
  • Citronsaft
  • Evt. en lille sjat fløde
  • 6-8 stykker kylling – jeg brugte fire overlår og 2 halverede kyllingebrystfileter

Derudover:

  • Koriander, friskhakket
  • Hakkede mandler
  • Couscous

Vend auberginestykkerne i lidt olivenolie og salt, og fordel dem på en bageplade. Bag dem ved 200 grader i ca. 20-25 min. til de er gyldne. Vend dem lidt undervejs. Lad dem derefter køle af.

Varm de hele krydderier på en tør pande, og knus dem derefter i en morter.

Svits løg og hvidløg i lidt olie på en pande i ca. 10 min. til de er gyldne. Tilsæt krydderier og rør rundt i et minut. Derefter tilsættes vand, tomat, citronsaft og salt/peber.

Varm lidt olie op i en stor gryde. Fordel kyllingestykkerne (hvis du blander lår og bryst, så vent med brystfileterne), så de ikke ligger oven på hinanden, og lad det stege med skindsiden nedad i et par minutter. Tilsæt den krydrede tomatsauce, og lad det simre under låg i 15 min. Herefter vendes kyllingen og det simrer videre under låg i 20 min.

Tilsæt auberginestykkerne og evt. lidt fløde til at runde retten af med, og lad det simre i yderligere 10 min. Hvis du laver couscous, så hæld couscous’en op i en skål og tilsæt det kogende vand, salt og evt. lidt bouillon, for det skal nemlig også trække i ca. 10 min.

Server retten med couscous, og drys med hakkede mandler og friskhakket koriander.

Velbekomme.

Dette indlæg blev udgivet i Aftensmad. Bogmærk permalinket.

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

