LAKRIDSBRØD

brød

I forbindelse med min julekalender fra Johan Bülow, havde jeg fået noget lakridssirup og lakridspulver, som skulle bruges til noget. Jeg har tidligere lavet et lakridsbrød, men denne gang ville jeg forsøge at lave et med en lidt kraftigere lakridssmag, og det lykkedes. Det er et rigtig lækkert lille brød med en sød og dyb smag grundet lakrids og julehvidtøl, og det er perfekt til en kop eftermiddagste.

Opskriften får du lige her:

  • 1,5 dl julehvidtøl
  • 1 dl surdej
  • 1 dl vand
  • 1 tsk salt
  • 1 spsk lakridssirup
  • 1 spsk lakridspulver (ikke lakridsrodspulver)
  •  10 g gær
  • 280 g hvedemel
  • 25 g rugmel
  • 2 spsk solsikkeolie

Opløs gæren i vandet, og tilsæt julehvidtøl, surdej, lakridssirup og -pulver og salt. Rør lidt rundt og tilsæt de resterende ingredienser. Ælt dejen i et par minutter ved lav hastighed, og derefter ved høj hastighed i 10 min. Når dejen er smidig og elastisk, hældes den i en skål der er smurt med lidt solsikkeolie. Sæt husholdningsfilm over skålen og sæt dejen i køleskabet i 10-12 timer.

Forvarm ovnen til 230 grader varmluft med en plade i ovnen. Sæt noget bagepapir på den varme plade, drys det med lidt hvedemel og hæld dejen ud på pladen. Drys evt. med lidt mere mel, og bag brødet i 25-30 min. til det er gyldent og lyder hult når du banker i bunden af det.

Note: Hvis du har lyst til ekstra lakridssmag, kan du drysse noget lakridspulver ud over brødet inden du sætter det ind i ovnen. 

Dette indlæg blev udgivet i Brød og boller. Bogmærk permalinket.

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

