FRA PITA TIL PIZZA

PicMonkey Collage

For et par dage siden bagte jeg nogle pitabrød, som indeholdte en del durummel. Jeg havde efterfølgende nogle brød til overs, men ingen salat! Derimod havde jeg både noget pålæg og tomatsauce i køleren, så i løbet af få minutter var der små frokostpizzaer. Det er ikke et nyt koncept at bruge pitabrød som en snydebund til pizza, men jeg synes at netop disse pitabrød gjorde det særligt godt, da de blev rigtig sprøde og lidt seje, præcis som en rigtig pizzabund. Jeg tror også at de kunne være lækre med tynde kartoffelskiver, mozzarella, rosmarin og lidt krydderolie på toppen.

Så hvis du har planer om at lave pitabrød i den nærmeste fremtid, så vil jeg foreslå at du laver disse, og gerne ekstra af dem, så du har til en hurtig pizza dagen efter. :)

Opskriften til fire store pitabrød får du her:

  •  150 g pizzamel eller tipo 00
  • 100 g durummel – jeg brugte fuldkornsdurummel
  • Ca. 1,5 dl lunkent vand
  • 10 g gær
  • 1 tsk sukker
  • 1 tsk salt
  • 1 spsk olivenolie

Opløs gæren i vandet, og tilsæt sukker, salt og olivenolie. Tilsæt melet lidt efter lidt og ælt til du har en smidig og elastisk dej, som ikke klistrer sig fast på fingrene. Det tager ca. 5-10 min.

Fordel en smule olivenolie i en skål, og læg dejen der i til hævning i ca. 3 timer et lunt sted. Del dejen i fire stykker, hvis du ønsker store pitabrød, eller 6 hvis de skal være mere almindelige i størrelsen. Rul dem ud, så de er ca. ½ cm tykke, og læg dem på en bageplade med et viskestykke over sig. Lad dem efterhæve i ca. 30 min.

Sæt dem ind i en 250 grader varm ovn, og bag dem i ca. 4 min. Derefter vendes de og bages i 2-3 min. på den anden side, til de er let gyldne.

Lad dem køle lidt af, og fyld dem med det fyld du foretrækker, eller brug dem som pizzaer.

___________

I dag kommer min søster og hendes mand på besøg. De skal nemlig flytte tilbage til København, hvilket er rigtig dejligt. Så vi håber bare at vi kan finde en god lejlighed til dem så hurtigt som muligt! :) Desserten blev allerede lavet i går; en tung og klæg chokoladekage med kun 1 spsk mel! Har allerede smagt lidt på den, og det lover godt. I aften tager vi måske i juletivoli, og får udnyttet den sidste tid, hvor vi har guldkortet. Søndag står den på julehygge med nogle af vores venner fra Århus (men som alle bor i København), så det tegner til at blive en rigtig god weekend.

Dette indlæg blev udgivet i Aftensmad. Bogmærk permalinket.

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

