EN RIGTIG VINDERRET

Nej, ikke en vinterret, men en vinderret er der her tale om. :) For det var nemlig denne ret (eller én der minder meget om den) som vandt DM i hverdagsmad.20121205_193215

Jeg lavede dog nogle ændringer undervejs, for jeg havde bl.a. en rest af denne tomatsovs, som jeg brugte, men den minder nu også rigtig meget om den originale. Jeg var først lidt skeptisk ved tanken om, at erstatte min elskede spaghetti med rå squash, men det fungerede overraskende godt, for det smagte ikke rigtig af noget, men var til gengæld lidt sprødt. Kødbollerne havde også rigtig meget smag, og jeg kan bestemt anbefale jer at prøve denne ret. Selv Henrik var tilfreds  med sin grønne pasta. :)

Opskriften passer til fire personer:

Kødboller:

  • 500-600 g hakket oksekød (Jeg brugte vist 560 g)
  • 3/4 dl mælk
  • 3 spsk. rasp
  • 3 spsk. frisk revet parmesan
  • 1 stor spsk. ketchup
  • 2 fed hvidløg (presset)
  • 1 tsk sambal oelek eller frisk chili
  • 1 håndfuld hakket frisk persille
  • ½ tsk. groft salt
  • friskkværnet peber
  • Olivenolie til stegning

Rør alle ingredienser til kødbollerne sammen, og sæt farsen i køleskabet i ca. 30 min.

Form derefter farsen til små boller, og brun dem på alle sider til de er gyldne på en stegepande med olivenolie. Skru derefter ned på middelvarme, og lad dem blive gennemstegt.

Tomatsauce:

  • 1/2 rødløg
  • 2 fed hvidløg
  • 1 dåse flåede tomater
  • 1/2 håndfuld frisk basilikum med stængler
  • 1 spsk tørret oregano
  • 2 stængler frisk timian
  • 1 lille dåse tomatpure
  • 2 dl vand
  • 1 spsk sherryvineddike eller balsamicoeddike
  • 1 tsk sukker
  • salt og peber

Kom alle ingredienserne op i en lille gryde, og blend dem med en stavblender. Lad saucen koge godt igennem i ca. 10 min. inden den serveres.

Squashspaghetti:

  • 2 mellemstore squash
  • Olivenolie
  • Groft havsalt

Snit squashen i tynde strimler på en mandolin eller med sådan en fætter, en almindelig kartoffelskræller kan også bruges i en snæver vending. Vend en smule olivenolie og salt i squashen og fordel den på fire tallerkener. Hæld lidt tomatsauce over sammen med kødbollerne, og drys evt. med lidt pecorino- eller parmesanost.

Velbekomme. :)

I går lavede jeg pebernødder til den helt store guldmedalje. Jeg havde fået en opskrift fra min svigermor på nogle hun anbefalede, og derudover havde jeg fundet en opskrift på nettet på nogle pebernødder, der skulle smage som de lyse fra bageren (det gjorde de ikke!) Ingen af dem var nogen rigtig succes, så jeg vil i stedet linke til den opskrift jeg brugte sidste år, og som jeg varmt kan anbefale! Det er helt sikkert den der bliver brugt til næste år. Og hvad kan man så lære af det? At nogle gange skal man nok bare holde fast i det man ved der fungerer. :)

Dette indlæg blev udgivet i Aftensmad. Bogmærk permalinket.

2 svar til EN RIGTIG VINDERRET

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

