BOLLER I KARRY À LA THOMAS MADVIG

Da jeg en aften sad og så Rod i køkkenet på kanal 5, var Thomas Madvig derinde for at lave boller i karry. Normalt er det ikke en ret, der siger mig så meget, men i dette tilfælde indeholdte den en del grøntsager, og var lidt mere krydret end jeg var vant til. Det er helt sikkert den bedste omgang boller i karry jeg har smagt, men jeg syntes dog at saucen blev lidt for tynd (i min verden skal den sidde fast på risene, og ikke forsvinde under dem), men det blev løst med lidt maizena jævner. Alternativt kunne man også blot tilsætte lidt ekstra gulerødder. Næste gang vil jeg prøve at udskifte fløden med kokosmælk og give kødbollerne lidt karrypasta, for at give den et mere asiatisk twist.

Ifølge opskriften passer den til 4 personer, men vi havde til 3 dage, så jeg vil altså mene at den passer til 6 personer.

Kødboller:

  • 600 g hakket kalv/flæsk
  • 1 tsk karry
  • 1 æg
  • Salt og peber
  • 1 løg
  • 1½ dl mælk
  • 1 spsk havregryn
  • 2-3 spsk mel
  • 1½ l. bouillon til kogning

Karrysauce:

  • 1 løg, hakket
  • 2 cm finthakket ingefær
  • 2 gulerødder i mindre stykker
  • 1 æble i tern
  • 2 spsk karry
  • 8 dl grøntsagsbouillon
  • 250 ml madlavningsfløde
  • 1 tsk sukker
  • Saft af ½ citron
  • Evt. meljævning

Tilbehør:

1 rødløg, 1 æble, 3 stilke bladselleri og kogte ris.

Rør alle ingredienserne til kødbollerne sammen. (Jeg blendede først mælk og løg inden jeg rørte resten i, da bollerne bliver lidt nemmere at forme). Form bollerne og kog dem i et par minutter i bouillonen indtil de flyder til tops.

Svits løg, ingefær, gulerødder og æble i 5 min. uden at det tager farve. Svits karryen i ca. 1 min. og tilsæt bouillon. Lad det koge i ca. 10 min. til gulerødderne er møre. Blend saucen og tilsæt evt. jævning hvis den er for tynd. Hæld fløden i saucen og smag til med sukker, salt, peber og citronsaft. Lad saucen koge til op, og læg kødbollerne i saucen.

Tilsæt rødløg, æble og bladselleri i tynde skiver, og rør det rundt i saucen.

Server med ris, og evt. et drys med grønt. Velbekomme. :)

Dette indlæg blev udgivet i Aftensmad. Bogmærk permalinket.

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

