GIV BLOD

I dag skal jeg ned og give blod for 3. gang i mit liv. Jeg er ikke sikker på at jeg havde valgt at blive bloddonor, hvis det ikke var fordi at jeg på min tidligere arbejdsplads blev lokket med af nogle kolleger en dag, hvor min arbejdsplads fik besøg af “tapperne”. Men nu er jeg rigtig glad for at være en del af det gode arbejde, og det er faktisk lidt hyggeligt at give blod. Der er altid sodavand/juice, bolcher og chips i venteværelset og personalet er rigtig søde og snakker med en imens man bliver tappet. Jeg forstår godt at det kan være lidt skræmmende med nåle og den slags, men det gør ikke mere ondt end en almindelig vaccination og man kan jo altid kigge væk, hvis man er bange for blod. :)

Det eneste minus jeg kan komme i tanke om er, at ens udholdenhed er mindre i dagene efter man har givet blod, hvilket jeg mest kan mærke når jeg løber. Jeg kan også godt blive lidt træt den samme dag som jeg er blevet tappet, men med en vægt på 56 kg, så mærker man det jo lidt mere når man mister 450 ml blod end f.eks. min kæreste, som vejer 90 kg.

Blodet man donerer bliver hovedsageligt brugt til leukæmi patienter, folk der har blødende mavesår, været ude for en ulykke eller som skal gennemgå en større operation. Stort set alt blodet der bliver doneret bliver brugt, så man spilder bestemt ikke sin tid, eller blod for den sags skyld.

Hvis du vil vide mere, så kan du trykke her. Nå, nu skal jeg også snart afsted. Jeg har købt lidt sodavand og slik til når jeg kommer hjem, for det må man gerne når man har gjort noget godt. ;)

Dette indlæg blev udgivet i Hverdagsting. Bogmærk permalinket.

2 svar til GIV BLOD

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

