BAGESUCCES: ØLANDSHVEDEBRØD

Jeg lavede dette brød i sidste weekend, da den nye røremaskine skulle afprøves. Og det var bare en succes! Store lufthuller, en sprød skorpe og en krumme der var så saftig, at man selv på 3. dagen kunne spise det (skorpen var dog på det tidspunkt blevet en smule sej, men 1 min. på brødristeren og problemet var løst). Med fare for at blive en af dem jeg hadede – ok, det er måske så meget sagt ;) – inden jeg fik en røremaskine, så bliver jeg nødt til at fortælle, at dette brød hæver bedst/bliver mest luftigt af at blive rørt på maskine – med mindre man er udstyret med et par gode overarme! Næsten 20 min. skal der æltes.

Opskriften er lavet med udgangspunkt i Claus Meyers Ølandshvedebrød, men jeg har udskiftet nogle af meltyperne. Jeg har desuden lavet et indlæg med bagetips til netop dette brød, se her.

Til 2 brød skal der bruges:

  • 6 dl koldt vand
  • 25 g surdej
  • Gær på størrelse med en ært
  • 400 g ølandshvedemel
  • 100 g fuldkornshvedemel
  • 100 g alm. hvedemel
  • 15 g fint salt

Bland vand, surdej og gær i en skål, men hold 1 dl vand tilbage.

Tilsæt alt melet og salt og rør dejen sammen ved lav hastighed i 3 min. Derefter røres dejen i 15 min. på fuld hastighed. Den sidste dl vand tilsættes lidt efter lidt. Når dejen er æltet og slipper kanten af skålen, laves glutenprøven (se note) for at vurdere om dejen er færdigæltet.

Smør en skål med rapsolie og hæld dejen heri, og dæk den til med husholdningsfilm. Lad den stå i køleskabet i 20-22 timer.

Tænd for ovnen på 250 grader og sæt en bageplade i ovnen. Vend dejen ud på et meldrysset bord, og del den forsigtigt i to med en meldrysset bagespade. Jeg bruger den store af disse her. Læg forsigtigt brødene over på et meldrysset stykke bagepapir – evt. med en plade under, så det er nemmere at få over på den varme bageplade. Lad brødet efterhæve i 15 min. (Brødene kan godt flade lidt ud under hævningen, men de hæver sig under bagningen).

Sæt forsigtigt bagepapiret med brødene over på den varme bageplade. Drys dem evt. med lidt mel, og bag dem i 20-25 min. Lad dem derefter køle af på en rist i minimum 20 min. inden du skærer i det.

Jeg plejer at pakke mine brød ind i et rent viskestykke, da det forhindrer at skorpen bliver blød.

Note: Glutenprøven består i at man tager et stykke fra sin dej, som man trækker i til det bliver så tyndt som papir. Hvis det går i stykker undervejs skal dejen æltes mere.

Dette indlæg blev udgivet i Brød og boller. Bogmærk permalinket.

4 svar til BAGESUCCES: ØLANDSHVEDEBRØD

  1. by Busk siger:

    Nøj det brød ser lækkert ud :-)

  2. Lukas siger:

    Hvordan ælter du dejen? Med dejkrog eller med dejrulle?

    Jeg kæmper stadig med at få det højt og luftigt, istedet for fladt og kompakt. Men smager nu stadig skønt

    • Hej Lukas
      Jeg bruger krogen, da jeg synes at den er bedst til at holde dejen i bevægelse. Jeg bruger desuden dejskraberen i starten indtil dejen er så fast, at den ikke hænger fast til skålen. Held og lykke med projektet. :-)

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

