LÆKRE KANELSNEGLE

Alle mennesker har et eller andet de er gode til. Jeg ved f.eks. at jeg er god til at bage kanelsnegle. Jeg har dog på fornemmelsen at det talent i højere grad skyldes opskriften end det skyldes bageren. Nå, men ikke desto mindre så tænkte jeg, at jeg ville dele den bedste opskrift på kanelsnegle. Til dato. Punktum. Det skal dog understreges at en af årsagerne til, at disse kanelsnegle er så pokkers gode er, at de er super luftige og næsten bolle-agtige, hvilket til dels skyldes størrelsen. Jeg vil anbefale at man holder sig til det antal snegle som opskriften angiver, for resultatet bliver bare bedre når de er store. :)
Til 16 store snegle skal der bruges:

  • 100 g smør eller margarine
  • 5 dl letmælk
  • 50 g gær
  • ½ tsk salt
  • 1-2 tsk stødt kardemomme
  • 1 dl sukker
  • 1 æg
  • 800 g hvedemel

Fyld:

  • 150 g blødt smør
  • 1 ½ dl sukker
  • 3 tsk kanel

1 æg til pensling + perlesukker
Smelt smørret i en gryde og hæld det derefter i en skål sammen med mælken. Opløs gæren i den lune blanding, og bland det med de resterende ingredienser til dejen, men tilsæt melet lidt efter lidt. Rør godt rundt til dejen er smidig. Lad den hæve lunt i 45 min. under et viskestykke. Imens kan du blande alle ingredienserne til kanelfyldet.
Pres luften ud af dejen og rul den ud i en firkant på 25 x 50 cm. Smør kanelfyldet på dejen og rul dejen sammen til en roulade. Skær dejen ud i 16 skiver som sættes på en bageplade med bagepapir. Tryk sneglene lidt flade og lad dem efterhæve i 20 min. under et viskestykke.
Tænd ovnen på 210 grader varmluft. Pensl sneglene med æg og drys med perlesukker. Bag sneglene midt i ovnen i 10-12 min. til de er gyldne.
Note: Opskriften har jeg fra en gammel udgave af Samvirke, og den holder hver gang! :)

Dette indlæg blev udgivet i Desserter og kager. Bogmærk permalinket.

2 svar til LÆKRE KANELSNEGLE

  1. Anne siger:

    Tsktsk, er sikker på det er bagerens fortjeneste (; De ser gode ud!

    – Anne

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

