SIMREMAD: SVINEGRYDE MED ÆBLER

Noget af det bedste jeg ved på en kold efterårsdag er, at sætte en gryde simremad over, og lade duften sprede sig i huset i timerne op til spisetid. Det er solid mad der varmer og mætter. Det er dog ikke særligt fotografisk, men hvem tænker også på det når der alligevel er mørkt omkring spisetid. ;)

Opskriften stammer fra et hæfte der fulgte med til min lyseblå Le Creuset-gryde, men jeg tilpassede den undervejs, da jeg hverken havde Calvados eller skalotteløg.

Til en gryde til 4-5 personer skal der bruges:

  • 1 spsk olivenolie
  • 170 g bacon i tern
  • 1 spsk smør
  • 250 g skalotteløg hele og pillede (jeg brugte almindelige løg som jeg skar i kvarte)
  • 1250 g nakkekam eller en fedtmarmoreret nakkefilet i 3 cm tern – skær evt. det værste fedt fra
  • 1 lille glas vermouth/hvidvin eller 60 ml calvados
  • 2 stilke bladselleri i grove tern
  • 2 syrlige spiseæbler, skrællet og i tern (F.eks. Granny smith)
  • 2 tsk fuldkornssennep
  • 1 tsk friskkværnet sort peber
  • 1 tsk tørret salvie eller 1 spsk friskhakket
  • 1 tsk tørret timian eller 1 spsk friskhakket
  • 1 laurbærblad
  • 750 ml svine- eller grøntsagsbouillon
  • 1 dl cremefraiche 18 %
  • 2 spsk maizena majsmel blandet med 1 dl vand

Tænd ovnen på 170 grader (150 hvis det er varmluft)

Varm olien i en gryde (der kan tåle ovnvarme) ved medium varme. Tilsæt bacon og steg til det er sprødt. Hæld baconen i en skål og stil til side, men lad fedtet blive i gryden.

Tilsæt smør til baconfedtet i gryden og svits løgene til de er gyldne. Tilsæt svinekød ad flere omgange, så alt kan blive brunet inden næste omgang tilsættes.

Hæld vermouth/vin over og lad alkoholen fordampe (hvis du bruger calvados skal du tage gryden af varmen, sluk emhætten og antænde den i gryden væk fra emhætten, altså flambere det).

Tilsæt det stegte bacon, selleri, æbler, sennep, laurbærblad, timian, salvie, fond og peber og rør rundt i gryden. Når retten begynder at simre, sættes den i ovnen i 2 timer.

Skum overskydende fedt fra – vigtigt, for der kan være ret meget fedt i denne udskæring. Rør cremefraiche og majsmelblandingen i, og lad det simre under låg i 15-20 min.

Smag retten til med salt, peber og ekstra krydderurter.

Server retten med kogte kartofler, lækkert brød og grøntsager, eller som i dette tilfælde en grov mos med rodfrugter (jordskokker, knoldselleri og kartofler).

Velbekomme.

Nu vil jeg smutte i bad og skylle en nyopdaget mirakelhårkur ud af håret og skrubbe huden god igennem. Derefter skal jeg vist klattes ind i noget selvbruner for jeg trænger! (som Muremester Jessen’s kone ville have sagt det – håber at der er nogle Matadorfans derude). Regner med at lave et indlæg inden længe om hårkuren. :)

Dette indlæg blev udgivet i Aftensmad. Bogmærk permalinket.

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

