2 x ØV!

Efter min mening er de bedste madblogs ikke dem der kun viser succeserne, men dem der også tør vise skuffelserne i køkkenet. Og dette indlæg hører til sidstnævnte. Jeg havde set en video fra River Cottage, hvor de bagte et basisbrød, som de lovede var både lækkert og nemt. Så det tænkte jeg at jeg ville prøve, men det gik slet ikke som forventet. Første forsøg var helt min egen skyld at det gik i vasken, da jeg havde glemt at tilsætte gær – dåh! Men til gengæld havde jeg tilsat surdej, men åbenbart ikke tilstrækkeligt. Resultatet var et mega tungt og kompakt brød.

1. forsøg uden gær

Jeg forsøgte at lave brødet igen (med gær) og det hævede fint. Men jeg syntes stadigvæk at det havde en kedelig krumme og det var i det hele taget et ret uinteressant brød.

2. forsøg med gær. Denne gang lavede jeg kun ½ portion af den oprindelige opskrift og brødene blev lige store. :)

Så alt i alt et brød, som jeg ikke kan anbefale uanset om man husker at bruge gær eller ej, men måske er der andre der har haft succes med det. Jeg tilsatte ca. 20 % rugmel, så det kan også have været medvirkende til at gøre brødet lidt mere kompakt.

Videoen med opskriften er ihvertfald lige her:

Dette indlæg blev udgivet i Brød og boller. Bogmærk permalinket.

2 svar til 2 x ØV!

  1. by Busk siger:

    Forstår godt dit øv.
    Jeg har en enkelt gang prøvet at lave brød efter River Cottage Every Day bogen og det blev heller ikke godt. Fandt aldrig ud af hvad der gik galt…Det ser bare så let og lækkert ud i fjernsynet så jeg tror altså jeg skal prøve igen snart…

    • Ja, det ser nemlig vildt lækkert ud når de laver det i River Cottage. Men jeg har heller ikke givet helt op, så tror jeg skal prøve at lave et af deres andre brød. Men rart at høre at jeg ikke er den eneste, der har haft bøvl med deres opskrifter. :)

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

