DADELKUGLER MED CHOKOLADE & NØDDER

I går lavede jeg disse dejlige dadelkugler, og det er bestemt ikke sidste gang. Jeg eksperimenterede lidt med fyld og drys, og jeg må indrømme at rom gør sig utroligt godt i disse kugler. Ligeså er lakrids rigtig lækkert, og den hakkede mørke chokolade er helt og aldeles uundværlig! ;)

Jeg lavede en portion på 25 kugler, men delte massen i to og tilsatte rom til den ene portion. Opskriften får I her:

  • 200 g dadler uden sten – dem i æske er bedst
  • Kogende vand
  • 100 g hasselnødder
  • 2 spsk agavesirup
  • 50 g mørk chokolade – næste gang tror jeg at jeg bruger 75 g
  • 3 tsk usødet kakaopulver

Tilbehør:

  • Rom – til ½ portion tilsatte jeg 1 spsk, men smag dig frem
  • Kakaopulver
  • Rålakridspulver
  • Lakridsrodspulver
  • Kokosmel

Hæld de stenfri dadler i en skål og hæld kogende vand over dem til de netop er dækket. Lad dem trække i 5-10 min. Derefter hældes vandet fra og det sidste vand presses ud af dadlerne.

Blend nødderne groft, men vent med at blande dem sammen med dadelmassen. Blend dadler, agavesirup og kakaopulver til en sammenhængende masse. Tilsæt de hakkede nødder og finthakket chokolade.

Du kan nu vælge at tilsætte rom, cognac, stærk kaffe eller en likør til dadelmassen. Derefter rulles de til små kugler, som vendes i f.eks. lakridspulver, kokosmel eller kakaopulver.

Læg kuglerne i en lufttæt beholder i køleskabet og spis dem indenfor få dage.

Nu vil jeg i gang med at lave en omgang chokolademousse til i aften. Den skal jo have tid til at sætte sig i køleskabet inden den skal spises. Jeg har faktisk aldrig prøvet at lave det før, så er en smule spændt på resultatet. :)

Dette indlæg blev udgivet i Snacks. Bogmærk permalinket.

2 svar til DADELKUGLER MED CHOKOLADE & NØDDER

  1. Linda siger:

    Denne opskrift skal jeg da lige have lagret.
    Det er en rigtig spændende blog du har – det er vist ikke sidste gang jeg kigger forbi :-)

    /Linda

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

