OATMEAL RAISIN COOKIES

Uhm for en lækker cookie siger jeg bare! Er du vild med småkager, der er let krydret med kanel og muskatnød, som er fyldt med søde rosiner og er sprøde i kanten og chewy i midten? Så læs videre, for denne opskrift er helt genial! Jeg stødte på opskriften inde hos Sarah, som står bag en af mine yndlings kageblogs. Jeg ændrede dog lidt i opskriften undervejs ved bl.a. at erstatte sukker med flormelis og tilsætte flere havregryn. Jeg blandede almindelige rosiner og jumborosiner, og jeg må erkende, at jumborosinerne fungerede bedst, da de ikke tørrede ud på samme måde, og så er de lidt mere søde og næsten honningagtige i smagen. Jeg bør dog advare alle om, at eftersom opskriften indeholder ingredienser man næsten altid har på lager, så kræver det en vis selvdisciplin, at have kendskab til disse kager. ;)

Opskriften giver 12 mellemstore cookies og I får den her:

  • 120 g blødt smør
  • 75 g flormelis
  • 110 g brun farin
  • 1 æg str. L
  • 120 g mel
  • 100 g havregryn (jeg brugte grovvalsede, og det fungerede fint)
  • ½ tsk natron
  • ½ tsk salt
  • 1 knivspids revet muskatnød
  • ½ tsk stødt kanel
  • 120 g rosiner (gerne jumbo)

Forvarm ovnen til 170 grader varmluft

Pisk smør, flormelis og brun farin luftigt. Tilsæt ægget og pisk videre. Bland alle de tørre ingredienser og sigt det ned i sukkermassen. Vend rosinerne i dejen. Er dejen en anelse for tør, så tilsæt evt. 1-2 spsk vand.

Brug to skeer til at sætte 12 dejklumper på et stykke bagepapir. Tryk dem lidt flade.

Bag dem midt i ovnen i 10-15 min. til de er gyldne i kanten, men stadigvæk bløde i midten.

Lad dem køle af på en rist, og læg dem i en lufttæt beholder. De er bedst de første 3 dage, så udnyt situationen til at fylde dig med de krydrede cookies.

Og her er en lille sang, som passer godt til dagens opskrift. :)

 

Nu vil jeg arbejde videre med min eksamensopgave. Kan godt mærke at der ikke er den samme entusiasme omkring den, som der var til eksaminerne først på studiet. Men mon ikke at det er meget normalt, at når man har beskæftiget sig med noget i snart 5 år, så begynder problemformuleringer, teori, metode osv., at hænge én lidt ud af halsen.  Det trøster dog at vide, at det er den sidste eksamen inden specialet. :)

Dette indlæg blev udgivet i Desserter og kager. Bogmærk permalinket.

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

