PASTA GREMOLATA MED KYLLING

Det er efterhånden et par år siden jeg lavede denne ret sidst, men den var så god at den havde sat sig på nethinden. Derfor kom den på menuen i sidste uge, og gensynets glæde var stor! Opskriften stammer fra programmet Niklas Mad, som kørte på DR1 på et tidspunkt. Jeg var så heldig at jeg havde lavet tarteletter dagen før, så jeg havde noget kogt kylling til overs. Men ellers kan du bare stege noget kyllingebrystfilet på en pande, skære det i stykker og vende det i gremolataen. Næste gang vil jeg tilsætte en anelse fløde til den kogte pasta, da det godt kan blive en anelse tørt med mindre man giver den gas med fetaen.

Min fremgangsmåde er lidt anderledes end den originale opskrift, og I får den her:

Til en opskrift til 2 personer skal du bruge:

  • 200 g pasta
  • Olivenolie
  • 2 små skalotteløg
  • 2 fed hvidløg
  • 1 usprøjtet citron
  • Et lille bundt persille, grofthakket
  • 2 kyllingebrystfileter
  • Salt og peber
  • 2 håndfulde frosne ærter, optøet
  • Fetaost – jeg anbefaler den i karton som hedder Puck, da den er dejligt cremet og ikke så salt
  • Pinjekerner, ristet

Steg kyllingen og skær den ud i mindre stykker. Læg den til side.

Hak løg og hvidløg, og svits det i olivenolie på en pande. Tilsæt revet citronskal, persille, ærter og kyllingestykkerne. Lad det stege i et par minutter. Smag til med salt og peber.

Hæld den friskkogte pasta op på tallerkenen, og fordel gremolataen oven på. Drys lidt fetaost og pinjekerner ud over, og server.

 

Nu vil jeg i gang med dagens opgaver, men først skal jeg se afsnit 2 af Forbrydelsen inde på DR’s hjemmeside. Det er bare en af de serier, hvor man er nødt til at være med fra starten, hvis man skal forstå det hele. Desuden er denne sæson lidt ekstra spændende, fordi nogle af scenerne er optaget 100 m fra min lejlighed. Pludselig var der en dag en masse busser og filmfolk ved en gammel, forladt fabriksbygning som ser ret uhyggelig ud, bl.a. fordi den ikke har vinduer og den er på størrelse med en 5 etagers bygning. Sikkert den perfekte location til alle de mørke scener. Er dog lidt nedtrykt over, at jeg ikke så Anders W. Berthelsen. ;)

Dette indlæg blev udgivet i Aftensmad. Bogmærk permalinket.

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

