MØRKT VALNØDDEBRØD MED LAKRIDS OG ØL

Det næste projekt på min lakridsliste var at lave dette lækre brød. Jeg har revet det ud fra et eller andet dameblad i sin tid, og gemt det til en dag, hvor jeg havde alle ingredienserne. Den dag blev i går. Brødet har en sød og dyb smag, som formentlig skyldes en kombination af den mørke øl med noter af karamel, honningen og rålakridspulveret. Det smager ikke igennem af lakrids, og jeg vil næsten tro at man ikke bemærker det, hvis man ikke ved at det er der. Men det gør utvivlsomt noget godt for brødets smag, og ikke mindst dets brune farve. Har man ikke lakridspulver, så kan det erstattes af et par tsk fennikelfrø, som man lige knuser inden.

Jeg kan kun anbefale jer at lave dette brød, for det er virkelig lækkert og rustikt.

Til et brød skal du bruge:

  • 2 dl kogende vand
  • 2 dl mørkt øl
  • 1 dl yoghurt (A38)
  • 20 g gær
  • 1½ tsk salt
  • 2 spsk flydende honning
  • 170 g rugmel
  • 100 g valnødder, grofthakket
  • 3 tsk rålakridspulver eller 2 tsk fennikelfrø
  • 450-500 g hvedemel

Bland vand, øl, yoghurt i en skål. Smulder gærren heri, og rør til det er opløst. Tilsæt salt, honning, rugmel, valnødder og lakridspulver, og rør igen. Til sidst tilsættes hvedemelet lidt efter lidt. Dejen skal have en lidt klistret konsistens. Ælt dejen godt, og sæt den på køl i 8-10 timer.

Når dejen er færdighævet vendes den ud på et meldrysset bord, og æltes let. Herefter skal den efterhæve i 2 timer, evt. i en meldrysset hævekurv.

Tænd ovnen og sæt den på 250 grader. Sæt en gryde eller stegeso i ovnen og lad den varme med i ca. 30-40 min., så den er gennemvarm.

Når dejen har hævet, hældes den i den varme gryde og bages med låg i 30 min. Herefter sænkes temperaturen til 230 grader, og brødet bages videre uden låg i ca. 15 min.

Tag brødet op af gryden og lad det køle af i ca. 20 min. inden der skæres af det.

Et saftigt brød med små lufthuller og masser af valnødder.

 

 

 

Dette indlæg blev udgivet i Brød og boller. Bogmærk permalinket.

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

