MUGHLAI CHICKEN

Forleden sad jeg og betragtede min reol, som efterhånden er proppet med kogebøger, og jeg blev lidt irriteret over, at der var flere af dem, som jeg næsten eller slet ikke havde brugt. Derfor hev jeg min Nigella kogebog ud, og besluttede mig for at lave noget derfra. At det så efterfølgende viste sig, at jeg faktisk har lavet retten for lang tid siden, er så en anden sag. :) Ikke desto mindre er den dejligt mild og krydret, og det fantastiske er, at kyllingen ikke skal marinere i yoghurt i timevis inden, hvilket ofte er tilfældet med indiske retter. Jeg serverede en salat ved siden af, samt lidt mango chutney og naan brød.

Min version afviger lidt fra originalen, men I får den som jeg lavede den.

Chicken Mughlai til 4 personer

  • 1 kg kyllingebrystfileter skåret i mundrette stykker
  • 2,5 cm ingefær
  • 4 fed hvidløg
  • 2 tsk spidskommen
  • 1 tsk korianderfrø
  • 1 lille chili uden kerner
  • 4 spsk finthakkede mandler
  • 125 ml vand
  • 5 kardemommefrø, knust
  • 1 kanelstang, som er delt i to
  • 2 laurbærblade
  • 5 nelliker
  • Olie
  • 2 løg
  • 2,5 dl græsk yoghurt 10 %
  • 2,5 dl hønsefond
  • 2 dl madlavningsfløde
  • 100 g rosiner
  • 1 spsk brun farin
  • 1 tsk garam masala
  • 75 g ristede mandler til pynt

Blend ingefær, hvidløg og chili. Tilsæt mandler og vand, og blend igen.

Rist koriander, kardemomme og spidskommen på en varm pande. Knus det derefter i morteren, fjern kardemommeskallerne undervejs, og vend det i ovenstående krydderpasta.

Varm olie i en stor gryde, og svits kyllingestykkerne på alle sider. De skal ikke være gennemstegte. Hæld kyllingen op i en skål, og tør panden af.

Hæld lidt olie i gryden, og svits kanel, nelliker og laurbærblade let. Tilsæt løg og lad det svitse til det er gyldent. Tilsæt krydderpastaen, og lad det stege med til det begynder at få lidt farve.

Hæld yoghurt i ad to omgange, rør rundt og tilsæt fond, fløde og rosiner. Hæld kyllingen tilbage i gryden, og tilsæt garam masala, brun farin og salt. Lad retten simre i 20 min. så man er sikker på at kyllingen er gennemstegt.

Drys retten med ristede grofthakkede mandler, og server med f.eks. ris, naan brød, mango chutney og lidt grønt.

 

 

Dette indlæg blev udgivet i Aftensmad. Bogmærk permalinket.

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

