PIZZA MED FIGNER, RICOTTA & PARMASKINKE

I dag har jeg bestemt mig for at holde en rigtig hyggesøndag med gåtur efterfulgt af te og figentærte. Derudover har jeg lavet den spanske mandelsuppe; Ajo Blanco, som står i køleskabet, og skal nydes inden længe. Hvis den er en succes, så kommer opskriften på bloggen. :) Men nok om det, for nu skal det nemlig handle om pizza.

Denne pizza er super lækker og enkel, men pga. sødmen fra fignerne, så vil jeg foretrække at få den til frokost frem for aftensmad. Evt. med et køligt glas hvidvin, hvis man rigtig skal hygge sig. :) Pizzabunden er den samme opskrift, som jeg altid bruger. Den giver 4 mindre bunde. Udover denne pizza, lavede jeg to små pizzaer med kartoffel, rosmarin, mozzarella, trøffelolie og parmesan.

Pizzadej – kan med fordel laves aftenen før

Til 2 store pizzaer eller 4 frokostpizzaer

  • 2,5 dl. koldt vand
  • 10 g gær
  • 1 dl. surdej
  • 1 tsk sukkker
  • 300 g mel typo 00
  • 125 g semolina mel (groftmalet)
  • 1 tsk salt
  • 1 spsk olivenolie

Bland vand, gær, surdej og sukker sammen. Tilsæt herefter 150 g 00-mel og 125 g semolina. Dejen æltes til der ikke er flere klumper i. Tilsæt herefter salt og olie og rør videre. Derefter tilsæt resten af melet løbende. Dejen skal æltes til den er glat, hvilket tager ca. 10-15 minutter. Så hvis du ikke er udstyret med en røremaskine, skal ærmerne rulles op! Er dejen for våd kan man tilsætte mere 00-mel.

Lad dejen hæve til dobbelt størrelse, eller lad den overnatte i køleskabet.

Del dejen i fire og ælt hver del godt. Form dem herefter til en kugle og læg dem til hævning i en time. Herefter rulles dejkuglerne ud, og de er klar til fyldet. Drys dejen med semolina undervejs, da det er med til at gøre den sprød!

Pizza med figen, ricotta og parmaskinke:

Til 2 mindre pizzaer, ca. frokoststørrelse

  • 2 figner i skiver
  • ½ bæger ricotta
  • Timian
  • Parmaskinke
  • Rucola
  • Olie

Rul pizzadejen ud, og fordel ricotta på bunden. Drys med friske timianblade og fordel fignerne på dejen. Bag pizzaen i en forvarmet ovn ved 250 grader i 8-10 min. til bunden er sprød.

Fordel parmaskinke, rucola og lidt olivenolie over pizzaen, og drys med lidt salt og peber.

Velbekomme.

Nu vil jeg vende tilbage til min hyggesøndag. Må jeres blive lige så skøn og afslappende. :)

Dette indlæg blev udgivet i Aftensmad, Middagsmad. Bogmærk permalinket.

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

