FYLDIG GRÆSKARSUPPE MED TIMIAN OG ÆBLER

Endnu en græskarsuppe er landet på bloggen, og den blev indtaget på en kølig aften med lys på bordet og lune futter på fødderne. Hvis der skulle sidde nogen derude, som ikke kan fordrage græskar, så beklager jeg. Hvis det kan trøste, så er græskarsæsonen slut i oktober, så græskaropskrifterne får formentlig en naturlig ende. ;)

Denne græskarsuppe er mere mild end den første, men har stadigvæk masser af smag fra timian og de smørstegte æbler. Jeg vil anbefale at bruge nogle lidt syrlige æbler, da det giver lidt modspil til den søde suppe. Opskriften stammer oprindeligt fra Femina, men jeg ændrede en del på den undervejs, så I får den som jeg lavede den.

Lun og fyldig græskarsuppe med timian og æbler til 2 personer:

  • ½ hokkaidogræskar, skrællet, renset, og skåret i store tern.
  • 1 mellemstor kartoffel eller 2 små, skrællet og i tern
  • 1 løg
  • 1 fed hvidløg
  • Olie
  • 1 tsk karry
  • En knivspids cayennepeber
  • 7 dl grøntsagsbouillon
  • Citronsaft
  • Evt. lidt fløde – jeg bruge 2 fløde-isterninger :)

Tilbehør

  • 1 syrligt æble i tynde skiver
  • 2-3 kviste timian
  • Lidt smør
  • Salt
  • Rugbrødscroutoner* eller brød

Svits løg, hvidløg og græskar i lidt olie i en gryde. Tilsæt karry og cayennepeber, og lad det svitse lidt med inden bouillonen tilsættes.

Lad suppen simre under låg i 30 min. eller til græskarret er mørt. Blend suppen, og smag til med salt, peber, citronsaft og evt. fløde. Er suppen for tyk, så tilsæt mere vand. Lad suppen simre ved svag varme, i mens du laver de smørstegte æbler.

Varm noget smør op på en pande og tilsæt æble og timian. Lad det stege i et par minutter til æblet begynder at blive en smule mørt. Drys med lidt salt, og server til suppen.

Velbekomme.

* Når jeg laver rugbrødscroutoner plejer jeg at gnide rugbrødskiver med hvidløg, pensle dem med en smule olie, og drysse dem med kryddersalt. Derefter bages de ved 200 grader til de er sprøde. Det tager ca. 10-15 min. Når de er kølet lidt af, skæres de ud i små firkanter. Til denne opskrift brugte jeg 4 skiver rugbrød.

Dette indlæg blev udgivet i Aftensmad. Bogmærk permalinket.

2 svar til FYLDIG GRÆSKARSUPPE MED TIMIAN OG ÆBLER

  1. Natasja siger:

    Hold nu op det ser godt ud :)

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

