QUINOASALAT MED ET STREJF AF THAILAND

I går lavede jeg denne friske salat som tilbehør til aftensmaden. Efter de seneste dages kageoverflod, så var det på tide at få noget sundt indenbords. Jeg brugte mit mandolinjern til at rive gulerødder, mango og rødløg på, da det er genialt til at lave ultra tynde skiver. Men har man ikke sådan en fætter stående i sit køkken, så kan man bare bruge et rivejern og rive på den side, hvor man får flade skiver, eller også anvende en tyndskræller. Opskriften stammer oprindeligt fra Claus Meyers Almanak, men jeg tilpassede opskriften til mit temperament. :)

En stor skål salat til ca. 4 personer:

  • 200 g quinoa – jeg brugte den lyse
  • Salt og peber
  • Skræl og saft fra 1 øko-citron
  • 1 spsk koldpresset rapsolie
  • 1 spsk rørsukker
  • 4 kardemommekapsler, knust i morter (alternativt 1 knivspids stødt kardemomme)
  • 3 store gulerødder, skrællet
  • 1 moden mango, skrællet
  • 1 rødløg
  • 1 håndfuld frisk koriander
  • 1 knivspids friskhakket chili uden kerner el. sambal oelek

Kog quinoaen efter anvisningerne på pakken, og hæld overskydende vand fra. Mens quinoaen er lun, hældes den op i en skål, og der tilsættes rapsolie, citronsaft og -skal, samt sukker, kardemomme, salt og peber.

Riv gulerødder, rødløg og mango i meget tynde skiver, og bland det med quinoaen. Tilsæt friskhakket koriander og chili, og vendt det rundt i salaten.

Servér salaten lun eller ved stuetemperatur.

Velbekomme. :)

Dette indlæg blev udgivet i Aftensmad. Bogmærk permalinket.

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

