KAFFETEST VOL. 2 – PRINCIP! BALI BØNNER

Denne gang har jeg valgt at teste Princips kaffebønner fra Bali. Jeg skal ærligt indrømme, at jeg har et meget ambivalent forhold til Princip. På den ene side ser emballagen lækker ud, og der hører ofte en lille fortælling med til hvert produkt – hvilket man også betaler for. Men på den anden side er jeg flere gange blevet en smule skuffet over produkterne, hvilket også kan skyldes, at Princip selv skruer forbrugernes forventninger meget op ved at love, at det er “skabt med respekt for kvalitet og smag”, og “valgt med omhu”. Og jeg har set flere blindtests, hvor Princips produkter kun scorer middelkarakter, hvilket er ret paradoksalt, når det er Bilka/Føtex’s “luksusmærke”.

Og jeg blev faktisk endnu engang skuffet. For denne kaffe er udemærket, men slet ikke noget ud over det sædvanlige, hvis man spørger mig. Jeg sammenlignede den for sjov med den røde pose B.K.I Classic, og selvom man umiddelbart skulle mene at det var en unfair konkurrence, så kunne jeg faktisk bedst lide sidstnævnte. Princip-kaffen er ret syrlig, og ikke så mild som jeg havde forventet ud fra teksten på posen. Dog smagte jeg næsten ingen bitterhed, hvilket jeg sætter pris på hos en kaffe.

Normalt koster en pose på 250 g ca. kr. 40, hvilket omtrent er det dobbelte af en rød pose B.K.I, hvis man udregner prisen pr. 100 g. Efter min mening er dette et eksempel på at Princip tager sig (for) dyrt betalt, og bruger en masse ressourcer på at skabe et lækkert brand, men hvor der er inkongruens mellem det man lover og selve indholdet. Og endnu en gang vil jeg gerne understrege, at det er ikke en dårlig kaffe, men den lever bare ikke op til forventningerne og prisen, hvilket er skuffende.

Dette indlæg blev udgivet i Drikke. Bogmærk permalinket.

2 svar til KAFFETEST VOL. 2 – PRINCIP! BALI BØNNER

  1. K siger:

    Det er sjovt, har samme ambivalente forhold til Princip!

    Du bør prøve kaffen fra Peter Larsen (hele bønner) – Og atter lidt mærkeligt, men ikke den økologiske, den er mest bitter.

    • Godt at høre at der er andre, der har det på samme måde :) Den kaffe skal jeg huske næste gang der skal købes kaffe! Det er altid skønt med en anbefaling. Og ja, det er da egentligt pudsigt at den økologiske ikke kan følge med de andre, men sådan er der jo så meget. :) Jeg har prøvet P.L’s etiopiske mocca, som var meget kraftig, men det skyldes dog nok mest at det netop var en mocca, som åbenbart er kendetegnet ved at være særligt kraftige. Den var forresten også økologisk. :)

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

