GULERODSKAGE MED FROSTING & ANANASBLOMSTER

Af alle lækkerierne på kagebordet var denne kage min personlige favorit. Jeg brugte mine hjemmelavede ananasblomster til at dekorere kagen, og jeg synes selv at det blev rigtig fint, og måske en smule efterårsagtigt. :) Opskriften fandt jeg inde hos Birte, hvor den havde fået rigtig meget ros. Jeg fulgte hendes anvisning om at skære ned i sukkermængden, hvilket jeg er glad for, for den blev lige tilpas sød. Til gengæld erstattede jeg noget af sukkeret med brun farin, for at give kagen en lidt dybere smag, og derudover lavede jeg næsten dobbeltportion af frostingen, for at være sikker på at det kunne dække hele kagen. Jeg kan virkelig anbefale alle at give sig i kast med denne kage, for den er helt sikkert blevet en favorit hjemme hos mig. :)

Opskriften med mine ændringer får I lige her:

  • 200 g sukker
  • 125 g brun farin
  • 3 dl smagsneutral olie – jeg brugte solsikkeolie
  • 4 æg
  • 300 g mel
  • 1 spsk kanel
  • 1 tsk fint salt
  • 2 tsk natron
  • 325 g revne gulerødder
  • 50 g valnødder, grofthakket

Frostning

  • 200 g flødeost
  • 80 g smør
  • 1 tsk vaniljesukker
  • 110 g flormelis, smag efter undervejs. Bliver den for sød, så tilsæt evt. lidt citronsaft

Bland sukker, farin og olie i en skål og pisk det godt sammen. Tilsæt æg, et efter et. Pisk det hele godt sammen, så olien bliver pisket ind i de resterende ingredienser, og ikke blot ligger i toppen af dejen. Sigt mel, natron, kanel og salt i dejen, og rør det godt rundt. Tilsæt gulerødder og valnødder, og vend dem i dejen så de er jævnt fordelt. Hæld dejen i en smurt springform på ca. 24 cm. og bag kagen i en forvarmet ovn v. 175 grader i ca. 60 min. Allerede nu er det en fordel at hælde smør og flødeost i en skål, så det kan nå at få stuetemperatur, når frostingen skal laves.

Lad kagen køle helt af.

Hak smør i mindre stykker, og pisk det sammen med flødeosten, så det bliver en cremet og sammenhængende masse. Tilsæt vaniljesukker og flormelis. Smag til undervejs, og tilsæt evt. lidt citronsaft. Fordel frostingen jævnt over hele kagens overflade, og pynt med ananasblomster eller hele valnødder.

Velbekomme. :)

Dette indlæg blev udgivet i Desserter og kager. Bogmærk permalinket.

2 svar til GULERODSKAGE MED FROSTING & ANANASBLOMSTER

  1. Hvor er den flot din kage!

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

