BROWNIE UDEN LAKTOSE & GLUTEN

Pyyh hvor er jeg fladmast i dag! Hvad der startede som kagebord og eftermiddagskaffe, udviklede sig til en rødvinsaften med pizza, som fortsatte indtil kl. 4 i morges. Det var dog en fantastisk dag/aften, men hvor er jeg glad for, at jeg fik mig taget sammen til at få ryddet lejligheden op inden jeg gik i seng, så det så fint ud i morges. :)

Til kagebordet lavede jeg denne lækre brownie. Den kan laves helt uden laktose, hvilket var belejligt da den ene af gæsterne er laktoseintolerant. Hun kan heldigvis godt tåle mørk chokolade, så derfor faldt valget på denne kage. Det er nemlig sjældent at laktoseintolerante kan tåle brownies, for de indeholder ofte meget smør, men denne er lavet på olie og noget så eksotisk som sorte bønner. Og den var virkelig en succes, ja selv fyrene var begejstret – selv efter de hørte at den indeholdte bønner. Det er en kage, som kun bliver bedre af at stå lidt, så her har man mulighed for at forberede sig i god tid inden den skal spises.

Opskriften fandt jeg oprindeligt her, men jeg ændrede en smule på den undervejs, så I får den som jeg lavede den. :)

  • 70 g mandler, blendet til mandelmel
  • 1 dåse sorte bønner, skyllet (tjek at den ikke indeholder løg!), eller 200 g tørrede bønner, udblødte og kogt.
  • 1 dl smagsneutral olie – jeg brugte solsikke
  • 3 æg
  • 1 dl stærk kaffe
  • 50 g kakao
  • 1 tsk bagepulver
  • Lidt salt
  • 2 store spsk mel (kan udelades hvis man ikke tåler gluten)
  • 75 g grofthakket mørk chokolade (tjek om den indeholder mælk/smør, hvis kagen skal være laktosefri.
  • 100 g grofthakkede valnødder

Overtræk:

  • 50 g mørk chokolade
  • 50 g hvid chokolade (undlad hvid chokolade, hvis den skal være laktosefri)

Blend bønner og olie til en fin pure uden klumper. Tilsæt æg og kaffe og blend igen. Hæld massen op i en skål. Herefter tilsættes æg og kakao og der røres godt rundt. Tilsæt de resterende ingredienser, og rør rundt til det er jævnt fordelt.

Hæld det op i en lille bradepande (ca. 25 x 25 cm), som er smurt eller beklædt med bagepapir. Sæt kagen i en forvarmet ovn ved 180 grader i 20-25 min. Lad den køle helt af.

Smelt hhv. hvid og mørk chokolade i et vandbad, og hæld den op i et kræmmerhus af bagepapir. Klip et lille hul i bunden af kræmmerhuset, og lav et mønster på kagen – pas på fingrene, hvis chokoladen er varm. :) Lad chokoladen køle af, og nyd kagen.

Dette indlæg blev udgivet i Desserter og kager. Bogmærk permalinket.

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

