SOMMER-ROULADE OG FAMILIEBESØG

Denne weekend har været fyldt med familie og søde sager, så den kan bestemt kategoriseres som en rigtig hyggeweekend. Jeg abonnerer på Sæson for god smag’s nyhedsbrev, og da opskriften på en roulade med sommerbær dukkede op i min inbox, så måtte jeg prøve den. Min svoger elsker roulader, så det var den perfekte anledning til at servere den. Det er bestemt ikke sidste gang at jeg laver denne kage, for den var rigtig lækker, frisk og sommeragtig. Derudover var den forholdsvis simpel at lave, hvilket altid er et plus på de dage man venter gæster, og har en hel masse andet der skal laves. :)

Jeg ændrede en anelse i opskriften, så I får den som jeg lavede den. Rouladen rækker til ca. 8 personer.

Bunden:

  • 4 store æg
  • 120 g sukker
  • 60 g hvedemel
  • 60 g kartoffelmel
  • ½ tsk bagepulver
  • Lidt sukker til drys

Forvarm ovnen til 180 grader.

Pisk æg og sukker hvidt og skummende – det tager ca. 10 min. Bland de to slags mel samt bagepulver sammen, si det lidt efter lidt i æggemassen, og vend det forsigtigt i med en dejskraber.

Fordel forsigtigt dejen på en bageplade med bagepapir. Bag kagen i ca. 10 min. til den er gylden.

Vend kagen ud på et stykke sukkerdrysset bagepapir, og træk forsigtigt det oprindelige bagepapir af.

Fyld:

  • 375 g blandede bær, renset og afdryppet. Halvér de største bær. (Jeg brugte 250 g blåbær og 125 g hindbær.)
  • 50 g sukker
  • 2 dl piskefløde
  • 1 tsk vanillesukker

Bland bær og sukker. Pisk fløden til skum, og vend vanillesukker og bær heri. Fordel bærskummet på kagebunden, og rul den forsigtigt og stramt. Læg evt. bagepapiret halvt over kagen når du ruller.

———–

Min søster og hendes australier var også så søde, at komme med en buket af en af mine yndlingsblomster, gerbera, i den fineste lyserøde farve. Derudover havde de købt lækre chokolademandler i Summerbird og til sidst men ikke mindst, havde de købt bulb-lampen, som jeg inderligt havde ønsket mig. Hvor heldig har man lige lov til at være med sådan en dejlig familie? :)

Dette indlæg blev udgivet i Desserter og kager. Bogmærk permalinket.

5 svar til SOMMER-ROULADE OG FAMILIEBESØG

  1. Mette siger:

    Lækker kage og skønne gaver :-)

  2. Camilla siger:

    Uh, den ser lækker ud den roulade! Det er vist ved at være for længe siden jeg sidst har fået roulade… det må jeg vist hellere lave om på :)

  3. Mette siger:

    Vi er bare glade for at du kunne lide gaverne – det var så dejligt at se dig blive glad :-)
    Og tak for skøn roulade, btw :p

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

