2 SLAGS HJEMMEBAGTE BISCOTTI

Som den kaffeelsker jeg er, nyder jeg at indtage en god kop kaffe sammen med en sprød biscotti. Jeg har tidligere bare købt dem færdiglavet, men i går besluttede jeg mig for at prøve at lave dem selv. Og det er virkelig ikke særligt svært, og nydelsen efterfølgende er maksimal! Opskriften fandt jeg inde på den fine blog, Green figs and ham, som har en basisopskrift, hvor man selv tilsætter det fyld man ønsker. Halvdelen af kagerne skal bruges til en værtindegave, hvor de hældes i et fint glas med sløjfe og det hele. Og særligt biscotti er super til værtindegaver, for de kan holde sig i flere uger i en lufttæt beholder, og så er de jo lidt mere personlige end en flaske vin. :)

Jeg lavede to forskellige slags fyld, hvoraf den ene var med mørk chokolade og mandler, og den anden var med mandler, hvid chokolade og citronskal. Jeg er særligt begejstret for sidstnævnte, men Henriks favorit var den med chokolade med den begrundelse, at chokolade altid er godt. :)

Basisopskriften giver ca. 25 stk.

  • 125 g hvedemel
  • 125 g sukker
  • 1 tsk bagepulver
  • 1 letpisket æg str. large

Forvarm ovnen til 180 grader.

Bland mel, sukker og bagepulver. Tilsæt det ønskede fyld (se forslag nederst i indlægget), og fordel det jævnt i melblandingen. Tilsæt herefter ægget og saml dejen til den er fast – lidt som en småkagedej. Er dejen for tør, så tilsæt lidt mere æg, og er den for våd, så tilsæt mere mel.

Rul dejen ud til en 3 cm tyk pølse på et meldrysset bord. Tryk den lidt flad, og sæt den på en bageplade beklædt med bagepapir. (En portion giver ca. 2 pølser).

Bag biscotti-rullen i ca. 20 min. til den er gylden. Tag den ud af ovnen, og lad den køle af i 10 min. Skru ned for ovnen til 140 grader. Efter de 10 min. skæres rullen ud i 1-1½ cm skrå skiver med en savtakket kniv. Pas på at kagen ikke smuldrer. Fordel kagerne på bagepladen med siden op af, og bag dem i yderligere 20 min. til de er gyldne og sprøde.

Lad dem køle helt af, og læg dem i en lufttæt beholder.

Den øverste biscotti er med citron, hvid chokolade og mandler, og den nederste er med mørk chokolade og mandler.

Biscotti med mørk chokolade – svarer til ca. 25 stk.

  • 75 g mørk chokolade
  • 100 g mandler
  • 1 knivspids salt

Hak chokolade og mandler groft, og vend det i melblandingen sammen med saltet. Fortsæt med basisopskriften.

Citron biscotti med hvid chokolade – svarer til ca. 25 stk.

  • Revet skal af 1 usprøjtet citron
  • 75 g hvid chokolade
  • 100 g mandler

Riv citronskallen fint, og hak mandler og chokolade groft. Vend det i melblandingen, og fortsæt med basisopskriften.

Dette indlæg blev udgivet i Desserter og kager. Bogmærk permalinket.

2 svar til 2 SLAGS HJEMMEBAGTE BISCOTTI

  1. Melani siger:

    Thanks so much for the mention, these look delicious!

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

