JORDBÆRSIRUP

Lige siden at den søde Anne lavede jordbærsirup, har jeg haft lyst til at kaste mig ud i samme projekt. Eller projekt er måske så meget sagt, for det tager kun ca. 20 min. at få den lækreste sirup, der smager af sommer og sol. Jeg lavede ca. ½ liter, og jeg tror hurtigt at den kan få ben at gå på. Jeg er nemlig vild med at spise mager græsk yoghurt og skyr til morgenmad, men det kan godt være lidt for syrligt, så derfor er denne sirup helt genial til at give sødme og smag. Jeg skal også prøve den på pandekager, og så vil jeg desuden forsøge at putte den i en omgang frosting næste gang jeg laver cupcakes. :)

Til 500 ml jordbærsirup skal du bruge:

  • 400 g jordbær, frosne kan fint bruges
  • 1 dl sukker
  • 1 dl vand – tilsæt evt. mere hvis du gerne vil have den tyndere
  • Saften af 1/3 citron
  • ½ stang vanilje

Hæld jordbær, sukker og vand i en gryde. Skrab kornene ud af vaniljestangen og hæld disse samt den tomme stang og citronsaft i gryden. Lad siruppen koge op, og mos jordbærene lidt undervejs. Fjern det skum der dannes i overfladen af siruppen. Når siruppen begynder at tykne lidt, tages den af varmen og stilles til afkøling.

Fjern vaniljestængerne, og blend siruppen glat. Hæld siruppen på skoldede, og evt. atamon-skyllede, glas og sæt den på køl.

Og sådan så dagens morgenmad ud, uhmmmm…. :)

Dette indlæg blev udgivet i Desserter og kager. Bogmærk permalinket.

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

