BORANI – SPINAT/YOGHURT DIP

Jeg lå inde med en masse spinat i min fryser, så jeg søgte efter nogle nemme opskrifter med spinat, som ville passe til den kylling der lå ved siden af spinaten i fryseren. Jeg fandt hjemmesiden Indiskmad.com, som havde en opskrift på borani, som er en gammel persisk ret. Den kan bruges som dip sammen med lune fladbrød, og jeg brugte den som sagt til kylling, hvortil jeg kogte nogle brune ris og dampede nogle bønner. Den har en meget autentisk smag pga. alle krydderierne, så er man til det mellemøstlige køkken, så synes jeg at man skal prøve den. :)

Den eneste forskel på denne udgave og originalopskriften er, at jeg erstattede det usaltede smør med olivenolie, og brugte græsk yoghurt 2 % i stedet for yoghurt naturel. Opskriften giver en mellemstor skål, som passer til ca. 4 personer:

  • 1 finthakket løg
  • 5 fed hvidløg, presset
  • 1 spsk olivenolie
  • 1 tsk gurkemeje
  • 1 tsk. stødt spidskommen
  • ½ tsk karry
  • ½ tsk stødt kanel
  • 250 ml. græsk yoghurt 2 %
  • 450 gr. spinat, optøet og presset for vand
  • Salt
  • Friskkværnet peber

Svits løg og hvidløg i en gryde med olie, og tilsæt derefter alle krydderierne og rør godt rundt.

Herefter tilsættes spinat og yoghurt, og der lægges låg på gryden. Når retten netop begynder at koge op og er gennemvarm, tages gryden af varmen, og der smages til med salt og peber.

Server dippen lun.

Nu vil jeg ned til min lokale nøglemand, for min nøgle blev bøjet forleden, da den tunge hoveddør begyndte at gå i imens jeg var på vej ind ad den med favnen fuld af indkøbsposer. Det kunne nøglen ikke holde til, men i det mindste er det ikke en systemnøgle, så jeg slipper nok billigt denne gang. :)

Dette indlæg blev udgivet i Aftensmad. Bogmærk permalinket.

2 svar til BORANI – SPINAT/YOGHURT DIP

  1. Kit siger:

    Hvor lyder det bare lækkert, men undtagelse af hvidløget.. mon det kunne undlades?

    • Jeg synes faktisk ikke at hvidløget var så gennemtrængende, men jeg kan til gengæld også godt lide hvidløg. Men tror sagtens at det kan undlades,da retten har så meget smag i forvejen. :)

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

