LYSE & LUFTIGE MORGENBOLLER

Den anden morgen havde jeg bagt disse lækre boller, som hævede ret meget da de kom ind i ovnen, hvilket resulterede i store luftige boller. Opskriften stammer oprindeligt fra en af mine yndlings kogebøger, Alle Aarstidernes Livretter, men jeg tilsatte lidt af min surdej, Gert, som formentlig også har medvirket til hævningen. Så er man ikke indehaver af en surdej, så kan man bare undlade den. Jeg fik 9 store boller ud af opskriften, men jeg vil mene at man nemt kan klemme 12 medium boller ud af dejen.

Opskriften får I her:

  • 8 dl lunken vand
  • 15 g gær
  • 1 dl surdej
  • ½ spsk groft salt
  • 1 kg hvedemel

Rør gæren ud i vandet, og tilsæt surdej og salt. Rør rundt, og tilsæt melet. Saml dejen så alt melet er blevet vådt. Konsistensen skal være ligesom en klistret havregrød. Sæt film over dejen, og sæt den i køleskabet i minimum 8 timer.

Forvarm ovnen til 250 grader, og kom bagepapir på en bageplade. Fordel dejen i 9-12 klatter på bagepladen, og bag dem i ovnen i 8-10 minutter.

Nu vil jeg i gang med at hænge en masse rammer op i stuen. Problemet er bare at væggen er delvist lavet af sten, så nogle steder kan man godt hamre et søm i væggen, og andre steder skal man bruge en boremaskine. Det medførte at der lige pludselig var en masse puds i væggen, som begyndte at løsne sig, da vi bankede et søm i væggen. Så det bliver lidt af et projekt at få de rammer op. I aften skal vi ind og se Batman, som vi er blevet ved med at udskyde fordi alle de gode pladser i biografen forsvandt med det samme. Men nu fik vi nogle super pladser, og så skulle det være. Håber at I alle får en rigtig dejlig lørdag. :)

Dette indlæg blev udgivet i Brød og boller. Bogmærk permalinket.

2 svar til LYSE & LUFTIGE MORGENBOLLER

  1. Susse siger:

    Jeg ønsker mig Gert :-)

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

