OVNBAGT GRØNTSAGSMOS

Denne grønne ret fandt jeg inspiration til i Moderne Mamma i en fart-bogen. Også Valdemarsro har blogget om denne ret, og jeg kan kun tilslutte mig hende, og sige at den er en succes. Man kan bruge mange forskellige slags grøntsager, så det handler bare om at vælge dem man bedst kan lide. :) Jeg synes den minder lidt om en mellemting mellem en kartoffelmos lavet på grøntsager og en gratin, og jeg tror at den vil blive mindst lige så lækker med nogle små stykker skinke i. Retten er desuden super, hvis man gerne vil have tømt ud i grøntsagsskuffen.

Jeg serverede den til et par tykke svinekoteletter og en skål tzatziki. Nemt og lækkert :)

Opskriften rækker til 5-6 personer.

  • 800 g blandede grøntsager. Jeg brugte: 2 porrer, 1 stor håndfuld frossen spinat, 2 gulerødder, 1 lille broccoli, 1 løg og 1 fed hvidløg.
  • 3 kartofler (Jeg brugte 2 bagekartofler, for det var hvad jeg havde i forvejen)
  • 3 æg
  • 3 håndfulde rasp
  • 40 g parmesan
  • 250 g mozzarella
  • Salt
  • Evt. smør til et ildfast fad
  • ½ dl rasp til drys på toppen

Forvarm ovnen til 180-200 grader

Skær grøntsagerne ud i mindre stykker, og kog dem i 8-10 min. i letsaltet vand. Hæld vandet fra og mos dem med en stavblender. Tilsæt æg, parmesan og salt og rør godt rundt. Herefter tilsættes rasp, og 125 g mozzarella i mindre stykker. Rør rundt og fordel massen i et smurt ildfast fad. Drys rasp på toppen og fordel skiver af det resterende mozzarella.

Sæt fadet i ovnen og bag den i 30 min. til overfladen er gylden.

Velbekomme :)

Dette indlæg blev udgivet i Aftensmad. Bogmærk permalinket.

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

