KAFFEANMELDELSE VOL. 1: PETER LARSEN

Jeg er jo ret vild med kaffe, og drikker det næsten dagligt. I lang tid har jeg været trofast overfor min Irma kaffe (Monsoon Malabar), men har nu besluttet mig for at jeg vil prøve lidt forskelligt. Dels fordi jeg ved, at det ikke er alle der har en Irma i nærheden, og dels fordi det kunne være at jeg fandt en ny favorit. Så jeg håber at der er andre kaffeglade, som vil sætte pris på disse kaffeanmeldelser, og måske endda få lyst til at prøve noget nyt. Smagstest er naturligvis altid subjektive, og det vil disse alt andet lige også blive. :)

I dag prøvede jeg Peter Larsen’s “Økologisk gourmet espresso etiopisk mocca” (langt navn!). Jeg kværnede den som jeg plejer, og da jeg tog den første mundfuld, blev jeg meget overrasket over hvor kraftig den er. Den har en ret høj bitterhed og er meget fyldig, hvilket efter sigende også skulle være kendetegnende for den etiopiske mocca. Jeg var nødt til at give den en sjat mælk, men er man til en kraftig kaffe, så bør man næsten prøve denne.

Jeg tror ikke at jeg vil købe denne kaffe lige foreløbig, for den er simpelthen for kraftig til mine smagsløg. Jeg er normalt også mest til de kaffer der har en lav bitterhed og en lav syre, så denne bliver nok aldrig helt min “kop kaffe”. ;)

Jeg sammenlignede bønnerne med den indiske kaffes Arabica bønner, og det er tydeligt at de etiopiske kaffebønner er meget mindre end de indiske. Også i forhold til smag er der stor forskel på kaffebønnerne, hvilket blot understreger, at kaffe ikke bare er kaffe. :)

Dette indlæg blev udgivet i Drikke. Bogmærk permalinket.

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

