FATTIGRØVSPESTO

Som jeg nævnte i gårsdagens indlæg om pestosnegle, så bruger jeg ofte solsikkekerner i stedet for pinjekerner i min pesto. Naturligvis har pinjekernerne en mere nøddeagtig smag, men jeg synes at solsikkekernerne med deres fedme, er et udmærket alternativ. Desuden   koster pinjekerner ca. 20 kr. for 45 g, hvor man ofte kan få 500 g solsikkekerner for under 15 kr., og det er netop derfor at denne budgetvenlige pesto har fået det flatterende navn; fattigrøvspesto. ;) Pesto er en af de ting jeg sjældent bruger en opskrift til, men bare tager lidt på gefühl. Men jeg havde en veninde på besøg for nylig, og hun var ret imponeret over at jeg lavede min egen pesto, og ville meget gerne have en opskrift. Så jeg tænkte at der måske var andre derude, som var i samme båd som hende, og derfor får I opskriften. :) Den bliver bedst, når den laves i en morter, men har man travlt kan man bare give den en tur med stavblenderen.

Opskrift på en lille skål pesto:

  • 1 potte basilikum, bare den alm. størrelse fra supermarkedet
  • ½ fed hvidløg
  • Lidt groft salt, ca. ½ tsk
  • Parmesan, ca. 25 g
  • En håndfuld solsikkekerner
  • Ekstra jomfru olivenolie
  • Evt. lidt citronsaft

Skyl basilikummen. Fjern basilikumbladene fra stænglerne og bank dem godt i morteren. Tag stænglerne og hak dem fint, og giv også dem en tur i morteren. Der er masser af smag i stænglerne, og det er synd at smide dem ud. Tilsæt hvidløg, salt, solsikkekerner og et skvæt olie, og knus det i morteren. Tilsæt friskrevet parmesan, og rør rundt. Tilsæt evt. mere olivenolie indtil du har en lind og homogen pesto, den må hverken være for fast eller flydende. Smag pestoen til, og giv den evt. et lille skvæt citronsaft.

 

Dette indlæg blev udgivet i Aftensmad. Bogmærk permalinket.

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

