PESTOSNEGLE

I går lavede jeg disse lækre pestosnegle, som passer perfekt i madpakken. Jeg havde allerede noget rød pesto, og derudover lavede jeg selv en grøn pesto bestående af basilikum, olivenolie, parmesan, salt og solsikkekerner. Solsikkekernerne er en fin erstatning for de dyre pinjekerner, så det er et lille sparetip. ;)  Desuden dryssede jeg solsikkekerner ud over dejen inden jeg rullede den sammen, for at give lidt ekstra at tygge på.

Opskriften giver ca. 15 snegle, og passer til ca. 1 glas pesto. (Jeg lavede dobbeltportion)

  • 15 g gær
  • 5 dl lunkent vand
  • 1 spsk groft havsalt
  • 5 dl fuldkornsspeltmel
  • 5 dl hvedemel + ca. 2 dl til efter hævningen
  • 1 glas pesto
  • Solsikkekerner
  • 1 spsk olivenolie til pensling

Rør gæren ud i vandet, og tilsæt salt. Tilsæt derefter mel og rør i dejen i ca. 5 min. Den må gerne være lidt klistret. Sæt et rent viskestykke over dejen, og sæt den til hævning i 2 timer.

Hæld dejen ud på et bord og ælt den med det ekstra mel, til den er mere fast og ikke hænger fast på bord og hænder. Tænd ovnen på 200 grader.

Rul dejen ud til en rektangel og fordel pesto og solsikkekerner herpå. Rul dejen sammen til en aflang pølse, og skær den i ca. 15 skiver.

Sæt sneglene på en bageplade med bagepapir, og tryk dem lidt flade. Lad dem efterhæve i ca. 20 min. Pensl dem olie, og bag dem i 10-12 min.

Lad sneglene afkøle på en rist, og læn dig tilbage med en lun snegl i den ene hånd og en god bog i den anden. :)

Dette indlæg blev udgivet i Brød og boller. Bogmærk permalinket.

2 svar til PESTOSNEGLE

  1. Sophie siger:

    Mmm, al mad i snegleform er fantastisk! :)

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

