HJEMMELAVET CITRONOLIE

Hvis det stod til mig, var det sommer hele året rundt, men eftersom det er ren ønsketænkning, så er jeg begyndt at bruge sommermånederne på, at tage alle de lækre krydderurter og frugter, og tilberede dem så de kan gemmes til vinteren. I dette tilfælde har jeg lavet min egen citronolie, som dufter og smager rigtig skønt! Den er perfekt som dressing til salaten, at dryppe ud over svamperisottoen eller til en pastaret fyldt med lækre, sprøde grøntsager. Citronolien tager 5 minutter at lave, og man har nydelse til minimum en måned, såfremt den opbevares i køleskab. Man kan både bruge olivenolie og rapsolie, og denne gang brugte jeg rapsolie. Jeg ville også have lavet en hvidløgsolie, men jeg har hørt at det kan være svært at få dem til at holde i mere end en uge, da de bliver lidt “pruttede i smagen.” :S Så der snød jeg altså, og købte en fin lille hvidløgsolie i Fakta for en 20’er. ;)

Opskriften på olien får I lige her:

  • Skal fra 3 usprøjtede citroner
  • 2,5 dl olie – oliven eller raps

Hæld skaller og olie i en lille gryde, og varm olien op til 40 grader – pas på at den ikke overstiger dette. Hæld olien i et skoldet glas eller en flaske, og lad den trække i 4-5 dage inden du begynder at bruge den. Efter en uges tid kan skallerne tages op. Opbevar olien i køleskabet, og nyd smagen af sol og sommer.

Mit næste projekt bliver at lave mine egne kryddersalte. Jeg har nemlig snart opbrugt min italienske kryddersalt fra Mariager Saltcenter, så nu må jeg se om jeg kan gøre dem kunsten efter. :)

Dette indlæg blev udgivet i Aftensmad. Bogmærk permalinket.

3 svar til HJEMMELAVET CITRONOLIE

  1. Pernille siger:

    Ser flot ud. Jeg vil også mener at det er vigtigt at bevare og forlænge sommeren på glas og dåser, især i år hvor der slet ikke har været sommer..

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

