MELLEMØSTLIG MIDDAG

Jeg er vild med det mellemøstlige køkken, og alle krydderierne, som er med til at give maden karakter. Jeg har dog ikke lavet så meget af den type mad på det seneste, da jeg ikke har kunnet finde en god grønthandler her på Amager. Så efter at have længtes efter min gamle Århus grønthandlers haydari, oliven og generelt gode udvalg (det er ham på hjørnet af Grønnegade og Nørre Allé), lykkedes det mig endelig at finde en anstændig grønthandler på Øen. Hans butik bugnede med alverdens krydderier, tørret frugt, meltyper, oliven, feta og grøntsager jeg aldrig før har set. Så jeg shoppede lidt amok med appelsinblomstvand, oliven, nødder, semulje mel (fantastisk til pizza) og diverse krydderier. Dermed var der lagt op til en aften i mellemøstens tegn. Jeg lavede falafler, grillet halloumi ost, appelsinsalat, myntedip, og derudover havde jeg købt nogle fladbrød og lidt hummus. En rigtig hyggemiddag, som tåler gentagelse. Næste gang vil jeg dog også lave noget kød til, selvom falaflerne er en ok erstatning. Opskriften på appelsinsalaten får I i morgen, men falafelopskriften får I lige her:

Ca. 35 falafler

  • 400 g kikærter, tørre
  • Et stort bundt persille, finthakket
  • 1 kartoffel, revet
  • 4 æg
  • 1 helt hvidløg, finthakket
  • 1 løg, hakket
  • 3 tsk falafelkrydderi (kan erstattes af ekstra spidskommen og koriander)
  • 1 tsk spidskommen
  • 1 tsk tørret koriander
  • 1½ tsk salt
  • Saft af ½ citron
  • Evt. ½ tsk sambal oelek
  • 4 spsk rasp
  • Olie til stegning

Læg kikærterne i blød natten over i rigeligt vand. Kog dem derefter efter anvisningen på pakken, og dræn dem efterfølgende.

Blend kikærterne med de resterende ingredienser, og form dem med en ske i hånden til små falafler. Steg dem i olie til de er gyldne, og sæt dem herefter på noget køkkenrulle. 

Falaflerne kan både nydes kolde og varme, og smager desuden fantastisk i fladbrød sammen med en dip bestående af 2 dl græsk yoghurt, et lille bundt finthakket mynte og et fed fintrevet hvidløg. :) 

Dette indlæg blev udgivet i Aftensmad. Bogmærk permalinket.

2 svar til MELLEMØSTLIG MIDDAG

  1. Pernille siger:

    Mums! Det ser fantastisk ud!

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

