FRISK PASTA MED SVAMPE OG FLØDE

Billede

Denne ret var en af de første jeg lavede efter jeg flyttede hjemmefra for mere end 5 år siden, og jeg har lavet den jævnligt lige siden. Det var også en af de første retter jeg bød Henrik på, da vi lige havde mødtes, og på trods af at den ikke indeholder kød, så var han lige så begejstret for den som jeg. Det hænder faktisk ofte, at han selv foreslår at få den til aftensmad, så jeg tror ikke at det kun var af ren og skær høflighed, at han indtog den i sin tid. ;) Den er hurtig og nem at lave, og den er billig at handle ind til, hvilket også er en væsentlig faktor når man er studerende. :)

Opskriften passer til 2 personer, og I får den lige her:

  • Ca. 250 g fettuccine
  • 250 g svampe – denne gang brugte jeg brune champignoner, men brug dem du har lyst til
  • 2 forårsløg
  • 1 spsk smør
  • 1½ dl fløde – jeg brugte Maizena cremefine 7%, hvilket er fint til hverdag
  • 2 spsk citronsaft
  • 2-3 spsk friskhakket persille – hak ikke for fint, for så forsvinder meget af smagen
  • Salt og peber
  • Evt. parmesan

Sæt vand over til pastaen, og tilsæt salt når det begynder at koge – det skal smage som havvand.

Skær de rensede svampe i skiver, og snit forårsløg fint.

Svits forårsløget i smørret i en gryde, til de bliver klare. Tilsæt derefter svampene, og lad dem simre i et par minutter. Tilsæt derefter fløde, kog op og tilsæt citronsaft. Lad det koge lidt ind, og smag til med salt og peber.

Tag gryden fra varmen, og bland den friskhakkede persille i.

Kog pastaen efter anvisningen på pakken, lad den dryppe af i en sigte, og kom det tilbage i gryden. Bland svampesaucen i, og servér strakt. Drys evt. lidt parmesan ud over.

Velbekomme.

Nu skal jeg tilbage til mit store kagebageprojekt. Jeg skal nemlig til Bornholm og besøge min søster i weekenden, og jeg har tilbudt at medbringe kage. Opskrifter og billeder får I i løbet af de kommende dage. :)

Dette indlæg blev udgivet i Aftensmad. Bogmærk permalinket.

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

