LAKS MED PESTOCRUMBLE & PEBERFRUGTSAUCE

Hjemme hos os har vi en målsætning om, at der skal fisk på bordet minimum en gang om ugen. Udfordringen er dog, at ingen af os er specielt vild med den rene, gennemtrængende fiskesmag, så nogle gange må man camouflere den med krydderier og lignende. En pestocrumble er rigtig god til dette, og er en nem måde at give en halvkedelig laks et ekstra pift. Normalt ville jeg smøre mindre på laksen, men mine tanker har åbenbart været et andet sted, for jeg blev bare ved med at skovle på, og opdagede først mængden af pestocrumble, da jeg tog billedet. Ups… :) Heldigvis smagte det stadigvæk fint, og laksen fik en sprød og lækker top. Peberfrugtsaucen er god måde, at få brugt de rester man har i grøntsagsskuffen, og man kan skjule ret mange grøntsager i denne sauce. Man kan desuden gemme evt. rester og putte det i en sandwich eller vende det i kogt pasta. Nemt og lækkert :)

Pestocrumble

  • 1 skive tørt brød skåret i tern
  • 2 spsk solsikkekerner
  • 1 lille håndfuld basilikumblade, gerne med stilk
  • 1 fed presset hvidløg
  • Lidt citronskal
  • En sjat olivenolie
  • Lidt salt og peber

Blend det hele sammen og smør på laksen. Bag laksen v. 180 grader i ca. 15 min.


Peberfrugtsauce

Denne peberfrugtsauce bliver til ud fra, hvad jeg har i køleskabet, men hovedingrediensen er naturligvis peberfrugter. Man kan også tilsætte lidt squash, tomater eller noget helt tredje. :) Sådan lavede jeg den i går:

  • 3 peberfrugter, halverede og uden kerner
  • 3 fed hvidløg
  • 1 porre
  • 3 stilke bladselleri
  • Citronsaft
  • Evt. lidt persille, basilikum eller oregano

Læg peberfrugterne på en bageplade og bag dem ved 200 grader i ca. 20 min. Efter de 10 min. tilsættes hvidløgsfedene og bager med i de sidste 10 min.

Porre og bladselleri hakkes fint, og steges ved svag varme i en gryde i lidt olie og smør i ca. 15 min. under låg. Det giver en mildere smag til saucen. Drys med salt og peber.

Blend peberfrugter, hvidløg og porre/selleri blandingen, og smag til med citronsaft og salt og peber. Tilsæt evt. nogle friskhakkede krydderurter, og server saucen til ris, pasta eller bulgur.

Velbekomme. :)

Dette indlæg blev udgivet i Aftensmad. Bogmærk permalinket.

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

