KOLDSKÅL PÅ EN SOMMERDAG

Når nu sommervejret efter sigende er på retræte, ja så må man se tilbage, og glæde sig over det der var, (og heppe på at det kommer tilbage i weekenden, for der skal jeg til Bornholm, og øen har bare med at leve op til sit kælenavn) ;) I søndags, hvor solen skinnede fra en skyfri himmel, havde jeg besluttet mig for at lave min aller første portion rigtige koldskål. Tidligere har jeg nemlig kun lavet sådan nogle fancy nogle med blendede blåbær, rabarber eller jordbær i, men altså ikke denne gang. Den skulle selvsagt indeholde tykmælk, for det gør en rigtig koldskål efter min mening. Herhjemme har vi nemlig en løbende diskussion om, hvilken købe-koldskål der er den bedste. Jeg mener det er Arlas med tykmælk og æg, og Henrik mener at det er den billige gule, som har et alarmerende højt syreniveau fra noget der skulle ligne citron. (Jeg er tydeligvis IKKE fan!) Men det her med favoritter, skyldes formentlig at jeg er vokset op med den med tykmælk og æg, og Henrik er vokset op med den syrlige gule koldskål, så det er jo det man er vant til. Lige såvel diskuterer vi stadigvæk om det er Øster Hurup strand eller Bratten strand der er bedst. Indtil videre er vi kun blevet enige om, at Amager Strandpark ikke kan følge med nogen af dem. :)

Nå, men opskriften fandt jeg inde hos Valdemarsro, men jeg ændrede lidt undervejs. Den giver ca. 1,5 liter, og smager af sol og sommer.

  • 1 bæger pasteuriserede æggeblommer eller 2 alm. æggeblommer
  • 3 spsk sukker
  • 2 spsk vanillesukker
  • 7 dl tykmælk
  • 7 dl kærnemælk
  • 2 spsk citronsaft
  • Revet citronskal fra 1/3 citron

Pisk æggeblommer, sukker og vanillesukker til en æggesnaps. Tilsæt tykmælk, kærnemælk og citronsaft, og pisk det godt igennem. Smag til med citronskal.

Jeg plejer at tilsætte lidt bananskiver til min koldskål, for at spare lidt på kalorierne fra kammerjunkerne, og så dryssede jeg desuden lidt af den rugbrødsmüsli jeg lavede forleden ud over, og det fungerede upåklageligt. :)

Dette indlæg blev udgivet i Middagsmad. Bogmærk permalinket.

4 svar til KOLDSKÅL PÅ EN SOMMERDAG

  1. Mette siger:

    Mmm, det ser rigtig godt ud :-)

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

