MADBRØDETS MODER

Dette foccacia brød er vanvittigt godt! Så er det sagt. Det er luftigt, har masser af smag, og når det kommer ud af ovnen har det den lækreste sprøde bund. Det tager ca. 2½ time at lave, fra man smuldrer gæren i skålen til brødet kommer ud af ovnen, så det er ikke et af de koldhævede brød, som man altid har lyst til lige nu og her, og ikke i morgen. Fyldet kan man tilpasse som man vil, men jeg kan anbefale soltørrede tomater og oliven. Næste gang tror jeg også, at jeg vil prøve at stikke et par hvidløgsfed ned i dejen, og evt. erstatte timian med rosmarin.

Brødet egner sig godt til at smide på grillen, til buffeten eller bare når man har lyst til noget rigtig godt brød. I aften regner jeg med at grille noget kylling og et par majskolber, og servere dette brød og en salat til.

Brødet passer til en bradepande på 25 x 35 cm, og opskriften får I her:

  • 20 g gær
  • 5 dl vand
  • 2 tsk groft salt
  • 1 tsk honning
  • 575 g fintmalet durumhvedemel
  • ½ dl olivenolie
  • 6 kviste timian
  • Soltørrede tomater
  • Oliven
  • Flagesalt og peber

Rør vand og gær sammen. Tilsæt honning, salt og mel, og rør det sammen til dejen er jævn og glat. Drys bordet med mel, og ælt dejen. Den må gerne være lidt blød og klistret. Dæk dejen med et fugtigt klæde, og lad den hæve lunt i 40 min.

Kom dejen i en bradepande beklædt med bagepapir, og fordej dejen heri. Pres fingerspidserne ned i dejen, så der kommer nogle fordybninger og dryp olivenolien ud over. Pres oliven og de soltørrede tomater lidt ned i dejen, og drys med timianblade og evt. lidt af olien fra de soltørrede tomater. Lad dejen efterhæve i ca. 40 min.

Drys peber og flagesalt over dejen og bag den i en forvarmet ovn v. 225 grader i 25-30 min.

Velbekomme. :)

Dette indlæg blev udgivet i Brød og boller. Bogmærk permalinket.

2 svar til MADBRØDETS MODER

  1. Pernille siger:

    Mmmmm det ser fantastisk ud!! tror også det ville være lækkert til en sandwich!

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

