MORGENHYGGE OG LÆKKER MAD

I dag så min morgen således ud:

Efter at have overnattende gæster, som dog allerede listede afsted mod lufthavnen kl. 6 i morges, kunne jeg ikke sove længe, og slet ikke når vejret var så skønt! Så jeg lavede lidt pandekager og nød dem på altanen med friskpresset appelsinjuice og solskin. Det kalder jeg en god start på dagen!

I går lovede jeg at lægge billeder op fra gårsdagens middag, og selvom det blev et par hurtige snap shots, så er det jo bedre end ingenting. :)

Til hovedret fik vi portvinsmarineret lammeskank med druesauce, rodfrugter og smørstegte kartofler. Kartoflerne blev ikke anrettet på tallerkenen, så det er derfor de ikke med på billedet, men de så nu heller ikke så fancy ud. ;) Det var en super lækker og overraskende nem ret, som blot skal laves i god tid, da lammeskankerne skal simre i 3 timer. Opskriften fandt jeg inde hos Lone Landmand lige her, og jeg ændrede ikke på noget, så det giver rigtig ikke nogen mening, at begynde at kopiere den herinde. Lammeskankerne blev super møre og saftige, og druesaucen gav et dejligt frisk modspil til det lidt søde kød. Det var dog ikke muligt at finde blå druer, så jeg måtte bruge røde druer i stedet, hvilket betød at saucen blev lidt for lys. Men det er helt klart en ret, som jeg kan anbefale til alle der kan lide lam. :)

Til dessert fik vi denne lækre kage med en bund af hasselnødder og Tuc kiks, og en hindbærskum pyntet friske jordbær og hvid chokolade. Mums!

Denne kage er lavet med udgangspunkt i opskriften fra Plat du jour (se her) men jeg har dog ændret på både bund og skum, så kagen blev præcis som jeg gerne ville have den; sprød, sej og knasende bund med et lækkert hindbærskum med lidt friskhed fra cremefraichen.

1 stor kage:

Bunden:

  • 4 æggehvider
  • 3 dl sukker
  • 150 g tuc kiks, grofthakket
  • 220 g hasselnødder
  • 2 tsk bagepulver

Fordel hasselnødderne på en bageplade og rist dem ved 175 grader i 10 min. i ovnen. Hæld derefter nødderne over i et viskestykke, som lukkes sammen om nødderne og skallen nulres af. Hak nødderne groft.

Pisk æggehviderne stive og tilsæt sukker lidt efter lidt. Vend forsigtigt de hakkede kiks og nødder i marengsmassen sammen med bagepulver.

Hæld massen i en smurt springform og bag den ved 175 grader i 30 min.

Skummet:

  • 300 g hindbær – hvis frosne, så giv dem et opkog inden brug
  • 4 dl piskefløde
  • 1 dl cremefraiche 18%
  • 2 tsk vaniljesukker
  • Evt. lidt flormelis hvis du foretrækker skummet mere sødt.
  • Pynt: Friske bær og hvid chokolade

Pisk fløden til flødeskum, og vendt de letmoste hindbær i skummet. Tilsæt cremefraiche og vaniljesukker, og smag den til med hhv. cremefraiche eller flormelis afhængigt af om du vil have den mere frisk eller sød.

Fordel skummet over den afkølede bund, og pynt med bær og hvid chokolade.

Hvis du ikke allerede har prøvet at bage kagebunde med Tuc kiks, så kan jeg kun anbefale det, da det smager SÅ godt! Det lyder lidt mærkeligt, og i teorien burde de være for salte til bagværk, men når de kommer i en sød marengs og blandes med hasselnødder, så går det hele op i en højere enhed. Bare google “Tuc kage”, og der dukker masser af opskrifter frem. Kagen er dog en af de tungere, så jeg har faktisk en halv kage til at stå i køleskabet, som skal spises i dag inden flødeskummet bliver dårligt – luksusproblem!

Dette indlæg blev udgivet i Aftensmad, Desserter og kager. Bogmærk permalinket.

4 svar til MORGENHYGGE OG LÆKKER MAD

  1. Pernille siger:

    Mmmmm jeg elsker kage med Tuc kiks.. jeg har fået cheesecake med Tuc kikse bund.. meget lækkert!!

  2. Thomas siger:

    Det ser sku godt nok lækkert ud, har aldrig prøvet at lave noget lignende så det skal helt klart prøves snart.. Mange tak for inspiration :)

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.